Samofakturowanie w 2014 roku

VAT naliczony i należny

Nasza Spółka (czynny podatnik VAT), która jest powiązana kapitałowo z innymi Spółkami będącymi podatnikami podatku od towarów i usług została zobowiązana do wystawiania faktur VAT w imieniu dostawców. Mam wątpliwości czy nabywca towarów i usług może dokonywać fakturowania w imieniu sprzedawcy? Jakie obowiązują w tym zakresie zasady?

ODPOWIEDŹ

Spółka będzie mogła przejąć obowiązek wystawiania faktur w imieniu i na rzecz dostawców, pod warunkiem że wcześniej podpisze umowę, w której zostanie określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur.

UZASADNIENIE

Obowiązujące od 1 stycznia 2014 roku regulacje dotyczące fakturowania, w tym w zakresie tzw. samofakturowania zawiera art. 106d ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Zgodnie z powołanym przepisem, w 2014 roku, nabywca może wystawić w imieniu i na rzecz podatnika faktury dokumentujące:

  • dokonanie sprzedaży przez podatnika na rzecz tego podmiotu;

  • otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty) z wyjątkiem przypadku gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4;

  • dostawę towarów lub świadczenia usług, których miejscem opodatkowania jest kraj trzeci

- jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

Wskazany przepis stanowi również, że prawo do samofakturowania posiada podmiot nabywający towary lub usługi, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub osobą prawną niebędącą podatnikiem. Faktury takie może również wystawić upoważniona przez sprzedawcę osoba trzecia a szczególności przedstawiciel podatkowy (art. 106d ust.2).

Warto zauważyć, iż ustawa nie reguluje zasad i treści zawierania umowy pomiędzy stronami transakcji. Zapisy ustawy nie regulują również sposobu zatwierdzania poszczególnych faktur. Zatem wystarczy, że strony umówią się (np. e – mail), że nabywca przejmuje obowiązek wystawiania faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy oraz uzgodnią procedurę zatwierdzania faktur. Jednakże, naszym zdaniem, w celach dowodowych zaleca się ustalenie powyższych zasad na piśmie. Ważne bowiem jest, aby strony transakcji mogły udowodnić, że umowa została zawarta przed rozpoczęciem procedury „samofakturowania”.

Zatem z analizy wskazanych przepisów wynika, że Państwa Spółka prowadząca działalność jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zawierając transakcje z innymi podmiotami będącymi podatnikami podatku od towarów i usług będzie mogła przejąć obowiązek wystawiania faktur w imieniu i na rzecz dostawców pod warunkiem, że przed wszczęciem tej procedury określicie Państwo z poszczególnymi dostawcami zasady i sposób (procedury) zatwierdzania poszczególnych faktur.

Co do zasady, każda faktura wystawiana w imieniu sprzedawcy powinna zawierać te same elementy jak faktura wystawiona przez sprzedającego (art. 106e ust.1) oraz dodatkowo adnotację „Samofakturowanie” (art. 106e ust.17).

Należy również zwrócić uwagę na treść art. 88 ust.3a pkt 5 ustawy o VAT w myśl którego, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Zgodnie ze wskazanym przepisem należy zauważyć, że pomimo że dostawcy nie muszą podpisywać faktury wystawionej w ich imieniu to, akceptacja tych dokumentów jest bardzo istotnym elementem procedury „samofakturowania”. Tylko faktura zaakceptowana przez sprzedawcę daje prawo do odliczenia VAT.

Kamila Paliwoda-Alejun

Przypisy