W jaki sposób ująć w bilansie podpisaną umowę, w której zobowiązujemy się do zakupu w kolejnym roku finansowym określonej ilości usług po z góry określonej cenie? Do dnia bilansowego nie wpłacano żadnych zaliczek z tytułu tej umowy.
Z informacji zawartych w pytaniu wynika, iż strony umowy ustaliły jedynie przedmiot, cenę oraz termin realizacji świadczenia. Powstały przyszłe prawa i obowiązki stron, lecz nie zaszły na dzień bilansowy żadne zdarzenia gospodarcze, które powodowałyby powstanie składników aktywów czy pasywów. Tak więc w samym bilansie nie ujmuje się tego typu umowy.
Niemniej może się okazać, iż umowa jest dla podmiotu istotna, zarówno pod względem wartościowym jak i biznesowym. W takim przypadku należy zastanowić się czy informacja o podpisanej umowie nie powinna zostać ujęta w sprawozdaniu finansowym. I tak zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o rachunkowości, w informacji dodatkowej stanowiącej część sprawozdania finansowego należy ująć m.in. inform...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.