Spółka wysłała do swojego klienta towar (w paczce załączyła fakturę). Klient nie odebrał paczki i oświadczył telefonicznie, że rezygnuje z zakupu. Czy w takim przypadku należy fakturę skorygować czy tez można ją anulować?
ODPOWIEDŹ
Jeżeli nie dojdzie do faktycznej sprzedaży wysłanego towaru (wraz z załączoną fakturą), tzn. odbiorca nie odbierze paczki lub też ją odbierze, ale odeśle do sprzedającego, a ponadto nie wprowadzi do obrotu prawnego faktury, tzn. nie uwzględni jej w swoim rejestrze VAT oraz deklaracji, wówczas fakturę można anulować. Gdyby jednak doszło do uwzględnienia sprzedaży towaru lub usługi w rejestrze VAT nabywcy, to wówczas należy wystawić fakturę korygującą.
UZASADNIENIE
Na wstępie należy wskazać, że nie istnieje przepis w ustawie o podatku VAT, który regulowałby zagadnienie anulowania faktur. Natomiast w praktyce ukształtował się pogląd, zgodnie z którym fakturę można anulować, jeśli nie dojdzie do faktycznej sprzedaży (czynność będzie miała charakter niedokonany) lub inaczej mówiąc faktura nie zostanie wprowadzona do obrotu prawnego. Pojęcie faktycznej sprzedaży (w sposób bezpośredni lub pośredni) jest wskazywane w licznych interpretacjach podatkowych, np.: Dyrektora IS w Warszawie z dnia 25.11.2010 roku, sygn. IPPP1/443-1044/10-2/I, Dyrektora IS w Warszawie z dnia 17.02.2011 roku, sygn. IPPP3/443-1124/10-4/JF, Dyrektora IS w Poznaniu z 1.06.2011 roku, sygn. ILPP1/443-364/11-4/KŁ.
Z brakiem faktycznej sprzedaży mamy do czynienia gdy:
a) faktura została wystawiona przez sprzedającego,
b) faktura została wysłana do nabywcy,
c) nabywca odmawia przyjęcia towaru, odsyła towar i jednocześnie nie dokonuje płatności na rzecz wystawcy faktury,
d) nabywca nie wprowadza faktury do swojego rejestru VAT i tym samym nie rozlicza jej w deklaracji – nie dokonanie tej czynności należy rozumieć jako nie wprowadzenie faktury do obrotu prawnego,
e) ostatecznie wystawca faktury dysponuje dwoma egzemplarzami faktury (tym, który pozostawił u siebie oraz wysłanym do nabywcy, a następnie zwróconym).
Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22.05.2013 roku, sygn. IPPP2/443-312/13-3/MM wskazał: „(...) stosownie do art.106 ust.1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art.15, są obowiązani wystawić fakturę (…). Jak wynika z przytoczonych przepisów podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. (…) Wystawienie faktury należy rozumieć, jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu art.106 ust.1 ustawy o VAT. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje wartości w niej zawartych w deklaracji VAT”.
Przykład 1
Sprzedawca wystawił fakturę z tytułu sprzed...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.