Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

1 czerwca 2018

Złożenie formularza zgłoszenia/aktualizacji danych dotyczących kasy po obowiązującym terminie a utrata ulgi z tytułu nabycia kasy fiskalnej

0 1058

Rozpocząłem ewidencjonowanie za pomocą 2 kas rejestrujących, o czym poinformowałem przed obowiązującym terminem Urząd Skarbowy - w oświadczeniu o liczbie kas. Po fiskalizacji syn zanosił druki zgłoszenia podatnika (sporządzone na każdą kasę osobno) myśląc, że ma kopię i oryginał zgłoszenia na 2 kasy - do potwierdzenia przez Urząd. Pani w okienku zabrała jeden formularz a drugi potwierdzony z datą wpływu oddała. Po tygodniu dostaliśmy numer ewidencyjny na jedną kasę i wtedy sprawdziliśmy, że formularz oddany w okienku to oryginał zgłoszenia drugiej kasy a nie kopia zgłoszenia na dwie kasy. Co mam robić w takim przypadku, ponieważ nie mam numeru ewidencyjnego na drugą kasę? Czy mogę na niej prowadzić ewidencję i czy w związku z tą pomyłką utraciłem ulgę na drugą kasę?

ODPOWIEDŹ

Nie utracił Pan ulgi z tytułu zakupu drugiej kasy rejestrującej, jeśli zostały spełnione wszystkie inne warunki określone w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Należy jednak niezwłocznie złożyć brakujący dokument.

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 3a pkt 10 ustawy o VAT podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.

Natomiast ust. 4 tego artykułu określa, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Na podstawie zapisu § 13 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  1. złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia - w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;

  2. dokonaniem fiskalizacji kasy.

Obowiązkiem podatnika jest również złożenie w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy, na wskazanym wzorze formularza do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego (§ 13 ust. 5 i 6 tego rozporządzenia).

Podobny obowiązek ma serwis kas, który w tym samym terminie składa do właściwego dla podatnika urzędu zgłoszenie danych dotyczących kasy.

Natomiast obowiązki podatnika w zakresie warunków, których spełnienie umożliwia odliczenie ulgi zostały określone w § 2 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, są to:

  1. złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (ad...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.