Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Zwrot pieniędzy bez okazania paragonu a prawo do korekty VAT

Artykuły | 3 sierpnia 2022 | NR 128
0 533

Spółka prowadzi sprzedaż kosmetyków – zarówno detaliczną jak i hurtową. Sprzedaż detaliczna jest rejestrowana na kasie fiskalnej. Polityka spółki jest taka, że stałym klientom pozwalamy zwracać towar, za okazaniem paragonu. Zdarza się jednak, że klient zgubi paragon, ale pokazuje inny dowód zakupu, na przykład potwierdzenie obciążenia konta albo wydruk z terminalu i wtedy też przyjmujemy towar, jeżeli jest nieużywany. Taki zwrot rejestrujemy w oddzielnej ewidencji oraz klient podpisuje oświadczenie o tym, jaki towar został zakupiony u nas w danym dniu oraz, że został zwrócony. Czy w takim przypadku mamy prawo do korekty należnego podatku?

ODPOWIEDŹ
Tak, jeżeli prowadzona ewidencja jest zgodna z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. sprawie kas rejestrujących, to w opisanej sytuacji Spółka ma prawo przy zwrocie towaru do korekty podatku należnego, nawet jeżeli kupujący nie okaże paragonu fiskalnego.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj nasz artykuł: "Odpowiedzialność pracownika za niewydanie paragonu z kasy fiskalnej".

UZASADNIENIE
Obowiązek dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów 
i usług. Natomiast sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących uregulowany został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 
29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z §3 ust. 2 i 3 rozporządzenia zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług nie ewidencjonuje się na kasie fiskalnej, ale ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wysokość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Z przedstawionego przez Państwa opisu wynika, że Spółka prowadzi ewidencję zwrotów i reklamacji. Zakładam, że ewidencja ta zawiera wszystkie elementy wymienione w przytoczonym powyżej przepisie. Jednym z elementów ewidencji jest dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Ani ustawa o VAT ani rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących nie zawierają zapisu, że jedynie paragon z kasy fiskalnej jest dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży. Jest on dokumentem potwierdzającym fakt zakupu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.