Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jestem podatnikiem VAT, prowadzę sprzedaż artykułów do wykańczania wnętrz, dla klientów indywidualnych sprzedaż ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej. Prowadzę ewidencję, w której zapisuję zwroty towarów i uznane reklamacje. Zdarza się, że klient chce zwrócić towar, a nie ma paragonu. Przed dokonaniem zwrotu dokładnie sprawdzam czy asortyment zwracanego towaru został sprzedany w danym dniu w moim sklepie (posiadam papierowe kopie paragonów wydawanych klientom). Ponadto, klient składa oświadczenie, że towar kupił w moim sklepie (podaje datę) i zgubił paragon. Czy w takiej sytuacji mogę pomniejszyć podatek VAT od sprzedaży?

ODPOWIEDŹ

Tak, posiadanie wiarygodnych dowodów potwierdzających zwrot lub reklamację towarów przy braku oryginału paragonu uprawniają do pomniejszenia obrotu oraz podatku należnego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.29a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest (z pewnymi wyjątkami) wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust.10 pkt 2 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o m.in. wartość zwróconych towarów.

Zasady ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych wynikają z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących. Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję każdej sprzedaży oraz zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 są zobowiązani do wydania kupującemu, bez jego żądania, paragonu fiskalnego.

Paragonem fiskalnym jest wydrukowany przez kasę dla klienta w momencie sprzedaży dokument, potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży (§ 2 ust. 12 rozporządzenia).

Każda kasa zawiera tzw. pamięć fiskalną, czyli urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, nie zmienialny ich zapis kontrolowany przez program pracy kasy. Dane te można wielokrotnie odczytywać ale nie można ich usunąć bez zniszczenia urządzenia.

Z uwagi na tą cechę kasy nie ma możliwości zarejestrowania na niej zwrotów towaru. Aby skutecznie udokumentować zwroty towaru lub uznane reklamacje, a w konsekwencji obniżyć podatek naliczony wykazywany w deklaracji VAT, należy prowadzić odrębną ewidencję.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia ewidencja zwrotów towarów oraz uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu spr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.