Spółka z o.o., podatnik VAT czynny zakupiła towar w lipcu 2021 roku do swojej działalności opodatkowanej VAT. Zapłaciliśmy należność sprzedawcy, która wynikała z faktury, jednak nie otrzymaliśmy faktury pierwotnej. Nie mając oryginalnej faktury nie rozliczyliśmy jej w pliku JPK_VAT, również nie skorzystaliśmy z prawa do odliczenia VAT z tej faktury. Zwróciliśmy się do sprzedawcy o wystawienie duplikatu. W październiku 2021 roku dopiero wpłynął do naszej firmy wspomniany duplikat. Czy mamy prawo od tego duplikatu odliczyć podatek naliczony? W jakim miesiącu możemy rozliczyć ten duplikat? Jakie są warunki takiego odliczania VAT od faktur zakupowych?
ODPOWIEDŹ
Czytelnik będzie miał prawo odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał duplikat ( tj. w miesiącu październiku) lub za trzy następne okresy rozliczeniowe (listopad, grudzień lub styczeń). Do odliczenia VAT z duplikatu nie ma szczególnych zasad odliczenia. Stosuje się te same zasady, co do faktur.
UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim towary lub usługi są związane bezpośrednio lub pośrednio z opodatkowaną działalnością podatnika. Czynny podatnik VAT ma obowiązek wykazać związek określonego zakupu z jego opodatkowaną VAT działalnością gospodarczą, jeśli chce skorzystać z tego prawa. Warunkiem jest również, że nie wystąpiły przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, suma kwot podatku wynikających z otrzymanych faktur przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Podatnik ma zatem prawo do odliczenia VAT w rozliczeniu za okres, w którym zostały spełnione warunki:
- u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy od nabytych towarów lub usług,
- dane towary lub usługi zostały faktycznie nabyte przez nabywcę,
- podatnik posiada fakturę dokumentującą transakcję (dla towarów lub usług).
Jeżeli powyższe warunki są spełnione, to podatnik ma prawo odliczyć VAT z takich faktur w rozliczeniu za okres, w którym fakturę otrzymał lub w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych (dla podatnika rozliczającego się miesięcznie) lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (w przypadku kwartalnego rozliczenia).
Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona odliczenia w powyższych terminach, może nadal odliczyć podatek naliczony, ale poprzez korektę deklaracji podatkowej:
- z...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.