Nasza firma nie posiada siedziby na terytorium Polski tylko we Włoszech. Tam prowadzimy swój biznes (usługi budowlane). Nawiązaliśmy współpracę z firmą polską, która ma odpowiednie łączniki do rur. Jesteśmy zarejestrowani do VAT na terytorium Polski. Nasze transakcje na pewno będą przekraczać kwotę 15 tys. zł. Czy musimy założyć rachunek bankowy do takich transakcji? Czy będziemy wtedy podlegać pod MPP? Słyszeliśmy, że koszty są zwracane za otwarcie rachunku. Prosimy o potwierdzenie.
UZASADNIENIE
Tak, Czytelnik (firma włoska) będzie obowiązany posiadać rachunek rozliczeniowy oraz prowadzony dla tego rachunku rachunek VAT w celu dokonywania płatności z tego rachunku z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności za towary znajdujące się w zał. nr 15 do ustawy o VAT udokumentowane fakturą,
w której kwota należności ogółem przekracza 15 tys. zł. W związku z obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności Czytelnik może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o zwrot takich kosztów.
ODPOWIEDŹ
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatnicy, którzy dokonują sprzedaży towarów lub świadczą usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, a także podatnicy nabywający te towary lub usługi zostali zobligowani do założenia rachunku rozliczeniowego w złotych polskich, związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 49 ust.1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo Bankowe. Sprzedaż wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy towarów i usług, jeżeli jest udokumentowana fakturą w której kwota należności ogółem przekracza 15 tys. zł. obliguje do umieszczenia na takiej fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”. Sprzedawca obowiązany jest wówczas do przyjęcia kwoty należności wynikającej z tej faktury, a nabywca do zapłaty temu sprzedawcy z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. Mechanizm ten dotyczy transakcji pomiędzy podatnikami VAT.
Podatnik, który nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju może zwrócić się z wnioskiem do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście o zwrot poniesionych kosztów obsługi rachunku rozliczeniowego i prowadzonego dla niego rachunku VAT do celów obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Inne koszty dotyczące obsługi rachunku nie są zwracane. Wniosek może być składany za okresy kwartalne, półroczne lub roczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po okresie, za który składany jest wniosek. We wniosku Czytelnik podaje kwotę, o którą się ubiega, numer rachunku rozliczeniowego, lub numer imiennego rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który ma zostać dokonany zwrot kosztów. Należy dołączyć dokumenty potwierdzające wysokość poniesionych kosztów. Zwrot dokonywany jest w polskich złotych na wskazany przez Czytelnika rachunek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
W przypadku wystąpienia uzasadnionych wątpliwości, organ podatkowy poprosi o dodatkowe wyjaśnienia i wówczas ten termin może ulec wydłużeniu, jednak nie może być to później niż w terminie 30 dni od otrzymania tych dodatkowych wyjaśnień. Termin ten nie przewiduje zwrotu odsetek za zwłokę.
Podstawa prawna: art. 108a ust. 1a, ust. 1b, art. 108e, art. 108f ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.