Prowadzę działalność gospodarczą i jestem na podatkowej książce przychodów i rozchodów. W maju 2010 kupiłem część składową komputera, w czerwcu dokupiłem resztę, a na początku lipca złożyłem całość w jeden zestaw komputerowy. Pytanie, kiedy mogę rozpoznać wydatki na części za koszt podatkowy, albo czy muszę to połączyć w jedną wartość i amortyzować?
Z treści pytania postawionego przez czytelnika wynika, iż w okresie dwóch miesięcy dokonywał zakupów części
składowych w celu późniejszego złożenia ich w jeden środek trwały (przyjmujemy, iż przedmiotowy zestaw komputerowy
stanowi środek trwały w rozumieniu przepisów podatkowych). Tak więc opisane części stanowiły „środek trwały w budowie”
do momentu jego złożenia i przyjęcia do używania. Zgodnie z art. 22 a ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych (dalej: „ustawa o pit”), amortyzacji podlegają (…) stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub
wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi”.
Za wartość początkową środków trwałych uważa się m.in. w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia, w razie
wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia. Ponadto zgodnie z art. 22h ust 1 pkt 1 ustawy o pit odpisów
amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (…)
począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono
do ewidencji (wykazu) (…) do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych
z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór (…).
Mając na uwadze powyższe przepisy, czytelnik powinien dokonać następujących czynności:
a) wprowadzić środek trwały do rejestru środków trwałych w miesiącu w którym zestaw komputerowy został złożony i oddany do użytkowania w wartości poniesionych kosztów na zakup i/lub wytworzenie (podatnik, nie powinien rozpoznawać kosztu podatkowego w momencie zakupu poszczególnych części);
b) rozpocząć amortyzować podatkowo środek trwały począwszy od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia do używania, zgodnie z przyjętymi stawkami amortyzacyjnymi(stosownie do wykazu stawek, stanowiącego załącznik do ustawy o pit);
c) rozważyć, czy spełnia wymogi dla tzw. „jednorazowych” odpisów amortyzacyjnych (patrz poniżej).
Przypisy ustawy o pit przewidują korzystniejsze, od ogólnie przyjętych, zasady amortyzacji środków trwałych, i tak:
• w przypadku gdy wartość początkowa środka trwałego jest niższa niż 3500 zł, podatnicy mogą jednorazowo odpisać wartość w koszty podatkowe w miesiącu przyjęcia do użytkowania (por. art. 22f ust 3 ustawy o pit);
• podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, (…), oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.
Należy również zwrócić uwagę, iż w zakresie podatku VAT, zapłacony podatek VAT przy zakupie (podatek naliczony)
może zwiększyć wartość początkową środka trwałego w części w jakiej nie został przez podatnika odliczony zgodnie
z przepisami o VAT.
Michał Iwanina
Biegły Rewident