Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

W jaki sposób ująć w bilansie podpisaną umowę, w której zobowiązujemy się do zakupu w kolejnym roku finansowym określonej ilości usług po z góry określonej cenie? Do dnia bilansowego nie wpłacano żadnych zaliczek z tytułu tej umowy.

Z informacji zawartych w pytaniu wynika, iż strony umowy ustaliły jedynie przedmiot, cenę oraz termin realizacji świadczenia. Powstały przyszłe prawa i obowiązki stron, lecz nie zaszły na dzień bilansowy żadne zdarzenia gospodarcze, które powodowałyby powstanie składników aktywów czy pasywów. Tak więc w samym bilansie nie ujmuje się tego typu umowy.

Niemniej może się okazać, iż umowa jest dla podmiotu istotna, zarówno pod względem wartościowym jak i biznesowym. W takim przypadku należy zastanowić się czy informacja o podpisanej umowie nie powinna zostać ujęta w sprawozdaniu finansowym. I tak zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o rachunkowości, w informacji dodatkowej stanowiącej część sprawozdania finansowego należy ująć m.in. informacje o „charakterze i celu gospodarczym zawartych przez jednostkę umów nieuwzględnionych w bilansie w zakresie niezbędnym do oceny ich wpływu na sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy jednostki”. Ponadto ten sam załącznik wskazuje, iż w przypadku gdy „inne informacje (…) mogłyby w istotny sposób wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej, finansowej oraz wynik finansowy jednostki, należy ujawnić te informacje”.

Tak więc, jeśli podpisana umowa spełnia wymienione powyżej przesłanki, to należy opisać jej najważniejsze postanowienia w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego.

Michał Iwanina

Biegły Rewident