Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ

April 2, 2019

NR 88 (Kwiecień 2019)

Usługa reklamy i drukowania dla kontrahenta z Rosji

0 1221

Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT spółką z o.o. Świadczyliśmy usługę reklamy i drukowania ulotek dla kontrahenta z Rosji (przy czym materiały reklamowe są naszą własnością i nie zostaje przeniesione prawo do rozporządzania tymi materiałami reklamowymi jak właściciel). Wydrukowany materiał sami dystrybuujemy w ramach usługi reklamy dla naszego klienta. Podatnik ten jest na terytorium Polski zarejestrowany do podatku od towarów i usług, czyli ma NIP-PL. Wystawiliśmy fakturę z podatkiem, na 23% ponieważ uznaliśmy, że to transakcja krajowa. Natomiast kontrahent rosyjski twierdzi, że jest zidentyfikowany do podatku VAT polskiego i na tej podstawie mamy wystawić fakturę ze stawką 0%. My się z tym nie zgadzamy, ponieważ nasz kontrahent nie ma w Polsce stałego miejsca, w którym prowadzi swoją działalność. Czy rzeczywiście musimy wystawić fakturę ze stawką 0%?

ODPOWIEDŹ

Czytelnik (podatnik polski) powinien wystawić fakturę z kwotą bez podatku i adnotacją odwrotne obciążenie na rzecz kontrahenta rosyjskiego, który posiada siedzibę działalności w Rosji. Sam fakt zarejestrowania się do VAT w Polsce przez kontrahenta rosyjskiego nie przesądza o tym, że jest to transakcja krajowa i należy ją opodatkować stawką 23%.

 

UZASADNIENIE

Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania danej usługi jest miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika. Istnieją wyjątki od tej zasady, wskazane w art. 28b ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Z ust. 2 tego przepisu wynika, że w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku Czytelnika (polskiego podatnika), który wyświadczył kontrahentowi rosyjskiemu usługę reklamy miejscem opodatkowania tej usługi będzie siedziba działalności gospodarczej kontrahenta (tj. terytorium Rosji). Transakcja nie będzie zatem podlegać opodatkowaniu na terytorium kraju. Kontrahent nie posiada także w Polsce żadnego stałego miejsca prowadzenia działalności, aby można było opodatkować powyższą transakcję, jako krajową ze stawką 23%. Zatem Czytelnik powinien wykazać usługę reklamy jako świadczenie usług poza terytorium kraju bez podatku VAT. Faktura powinna zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”.

Należy również mieć na uwadze, że sama rejestracja do VAT i posługiwanie się nr NIP z prefiksem PL przez podmiot zagraniczny na terytorium kraju nie decyduje o tym, że dana transakcja podlega opodatkowaniu w kraju. Dopiero fakt posiadania przez kontrahenta stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba spowodowałoby opodatkowanie tej transakcji w kraju. Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z dnia 2 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.712.2017.1.MC.

Ewidencja w deklaracjACH: VAT-7(19) usługę reklamy należy wykazać w poz.11 i 12 postawę opodatkowania.

 

Ewa KotPodstawa prawna:  art. 28b ust. 1, ust. 2, art. 106a pkt 2 lit. b ustawy o VAT.