Działanie Gminy, polegające na odbiorze i przetwarzaniu odpadów pochodzących z działalności rolniczej będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, które będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a Gmina, w związku z tymi czynnościami wystąpi w charakterze podatnika VAT. Dotacja otrzymana przez Gminę na zadanie dot. odbioru i przetwarzaniu odpadów pochodzących z działalności rolniczej, tj. folii rolniczych, siatki do balotów, sznurka, opakowań po nawozach, worków typu Big Bag, jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, co onacza, że podlega opodatkowaniu VAT Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanym projektem.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 31 lipca 2020 roku 0111-KDIB3-2.4012.339.2020.2.MGO.
Sytuacja Podatnika
Gmina w 2020 roku zamierza zrealizować zadanie polegające na odbiorze i przetwarzaniu odpadów pochodzących z działalności rolniczej, tj. folii rolniczych, siatki do balotów, sznurka, opakowań po nawozach, worków typu Big Bag. W ramach zadania rolnicy z terenu Gminy będą dowozili odpady wytworzone w swoich gospodarstwach rolnych do punktów odbioru odpadów wskazanych przez Gminę. Rolnicy na własny koszt dowiozą odpady do punktów ich odbioru. W miejscach zbiórki odpady będą ważone i przechowywane do momentu odbioru przez wyspecjalizowany podmiot trzeci posiadający przewidziane przepisami prawa stosowne uprawnienia. Wykonawca będzie transportował odpady z punktu odbioru odpadów do miejsca Instalacji Przetwarzania Odpadów. Rolnicy nie będą partycypować w kosztach zadania. Gmina nie będzie otrzymywała z tytułu odbioru, przetwarzania oraz transportu odpadów do miejsca Instalacji Przetwarzania Odpadów wynagrodzenia od rolników.
Z tytułu nabycia przedmiotowych usług Gmina będzie otrzymywała od wykonawcy faktury VAT z wykazanym podatkiem naliczonym.
Na realizację zadania Gmina otrzyma dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gmina uzyska dotację do wysokości 100% kosztów kwalifikowalnych zadania.
Stanowisko Dyrektora
1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy oVAT).
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Dyrektor uznał, że mamy tu do czynienia z czynnością podlegającą VAT tj. odsprzedażą usług zakupionych przez Gminę od wyspecjalizowanego podmiotu na rzecz rolników biorących udział w projekcie, a nie z realizacją zadań własnych przez Gminę w charakterze organu władzy publicznej. Gmina bowiem nabywa przedmiotowe usługi od podmiotu zajmującego się odbiorem odpadów we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usługi, wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę. Sam fakt, że Gmina nie zawiera z rolnikami umów cywilnoprawnych na realizację ww. zadania, a podstawę do podjęcia stosownych działań przez Gminę w tym zakresie stanowią złożone przez rolników ankiety, nie powoduje że Gmina w tym przypadku...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.