Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Firma X, skład celny działający w porcie w Gdyni, w imieniu klienta opłaca opłaty portowe. Opłatami Firmę X obciążają spedytorzy posiadający siedzibę w innych krajach Unii i poza UE. Następnie te opłaty są refakturowane na klientów po wykonaniu usługi składowania. Klienci Firmy X to głównie firmy lub osoby fizyczne z Polski, Ukrainy lub z innego kraju Unii. Z jaką stawką powinna być refaktura kosztów?

ODPOWIEDŹ

W opisanej w pytaniu sytuacji Firma X świadczy na rzecz swoich klientów usługi składowania towarów w składzie celnym. Dodatkowo, Firma ponosi w imieniu swoich klientów koszty opłat portowych, które firmy transportowe (spedytorzy morscy) są obowiązane ponieść na rzecz portu za użytkowanie infrastruktury portowej. Odbywa się to w ten sposób, że najpierw spedytor uiszcza opłatę na rzecz portu, a następnie wystawia na rzecz Firmy X fakturę dokumentującą te koszty. W dalszej kolejności, Firma X obciąża swoich klientów wartością opłaty.

W celu udzielenia odpowiedzi na Pani pytanie, w pierwszej kolejności należy zastanowić się czy Firma X powinna obciążać klientów osobnymi fakturami z tytułu poniesionych kosztów opłat portowych czy też opłaty te powinny stanowić element składowy ceny usługi głównej, świadczonej przez skład celny na rzecz klientów. Należy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie czy usługa składowania towarów w składzie celnym oraz koszty opłat portowych stanowią świadczenie kompleksowe (złożone).

W wyroku z dnia 27 października 2005 roku w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wyraził pogląd, że jeżeli świadczenia cząstkowe są ze sobą ściśle powiązane w ten sposób, że samodzielnie, z punktu widzenia przeciętnego konsumenta, nie przynoszą nabywcy wymaganej praktycznej korzyści, należy uznać je za jedno świadczenie. W orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 w sprawie Card Protection Plan Ltd v. Commissioners of Customs & Excise, C-349/96, TSUE wskazał, iż zasadą powinno być traktowanie każdej wykonywanej usługi jako odrębnego i niezależnego świadczenia, jednak świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, ponieważ mogłoby to doprowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT. W przypadku świadczeń złożonych za usługę pomocniczą należy uznać taką usługę, która nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, lecz jest jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej.

Uznanie danego zespołu świadczeń za świadczenie złożone jest zatem często wynikiem subiektywnej oceny tego, czy świadczenia te są ze sobą nierozerwalnie związane czy też każde z nich samodzielnie przynosi nabywcy wymaganą praktyczną korzyść. Tak jest też w przypadku opisanym w pytaniu. W ocenie Redakcji usługa składowania oraz koszty opłaty portowej stanowią świadczenia, które nie są ze sobą nierozerwalnie związane, a każde z nich z osobna przynosi nabywcy praktyczną korzyść. Nabywca mógłby bowiem zakupić w Firmie X usługi składowania, a opłatę portową uiścić na rzecz innego podmiotu i działanie to przyniosłoby mu oczekiwane korzyści. Zatem, zdaniem Redakcji, obciążanie przez Firmę X klientów kosztami opłaty portowej na odrębnych fakturach jest działaniem prawidłowym.

Następnym krokiem jest ustalenie jak Firma X prawidłowo powinna opodatkować nabycie i refakturowanie opłat portowych.

Jak już wspomniano na wstępie, obciążenie Firmy X opłata portową odbywa się w ten sposób, że spedytor morski uiszcza opłatę na rzecz portu, a następnie wystawia na rzecz Firmy X fakturę dokumentującą poniesione z tego tytułu koszty. Spedytorzy współpracujący z Firmą X to podmioty prowadzące działalność gospodarczą, posiadające siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w innym kraju Unii Europejskiej lub na terytorium państwa trzeciego (niebędącego członkiem Unii Europejskiej). Dla oceny prawidłowego opodatkowania opłaty portowej istotne jest określenie jej charakteru. Zdaniem Redakcji, skoro opłata portowa jest opłatą za użytkowanie infrastruktury portowej, należy ją uznać za usługę związaną z nieruchomością. Stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy o sygnaturze ITPP2/443-219/14/RS z 19 maja 2014 roku. W myśl art.28e ustawy o podatku od towarów i usług miejsce...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.