Korekta przychodu przy sprzedaży internetowej

VAT naliczony i należny

Mała firma jednoosobowa (PKPiR bez VAT-u) zajmuje się wysyłkową sprzedażą weselnych gadżetów prezentowych przez internet. Sprzedaż dla osoby fizycznej miała miejsce w dniu 27 marca 2018 roku z wystawionym paragonem, który wysłano w paczce do klienta. W dniu 17 kwietnia 2018 roku przyszedł zwrot towaru i paragonu - towar nie został odebrany. Bardzo proszę o informację kiedy należy zrobić korektę tej sprzedaży zarejestrowanej na kasie - w marcu czy kwietniu 2018 roku?

ODPOWIEDŹ

W przypadku nieodebrania towaru przez klienta należy uznać, że transakcja nie miała miejsca. Korekta przychodu wykazanego na paragonie fiskalnym powinna być odniesiona do okresu, w którym wykazano tę sprzedaż.

UZASADNIENIE

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem w działalności gospodarczej jest przychód należny, choćby kwoty nie zostały faktycznie otrzymane. Na przychód podatkowy podatnika składa się zarówno kwota samej przesyłki, jak i kwota wynikająca z poniesionych kosztów przesłania przesyłki, uwzględniona na paragonie fiskalnym.

Jednocześnie ustawodawca w art. 14 ust. 11m updof wskazał generalną zasadą korekty przychodów, uznając, że jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Z powyższego wynika, iż co do zasady przedsiębiorca dokonuje korekty przychodu w dacie wystawienia faktury korekty bądź innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty.

Z odmienną sytuacją będziemy jednak mieli do czynienia przy sprzedaży przez internet. W przypadku tego rodzaju sprzedaży zdarzają się różne sytuacje związane z wysyłką towarów jak np.:

  • zwrot towaru przez klienta lub

  • nieodebranie przesyłki z towarem, jak w przypadku opisanym przez Czytelnika.

Zdaniem redakcji w przedstawionej sytuacji na skutek odstąpienia od umowy przez klienta nie dochodzi do sprzedaży. W wyniku odstąpienia od umowy sprzedający winien dokonać korekty przychodów, a skutki tej korekty odnieść do miesiąca w którym nastąpiła sprzedaż. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami do przychodu podatkowego z działalności gospodarczej nie wlicza się wartości zwróconych towarów.

Za pomocą kasy fiskalnej dokumentuje się sprzedaż towarów, nie jego zwrot. Kasy fiskalne są także w ten sposób skonstruowane, że jakakolwiek ingerencja podatnika w działanie kasy nie może mieć miejsca – także w zakresie przeprowadzania korekt informacji zapisanych w pamięci kasy fiskalnej.

W związku z tym, że kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej, to w takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję, która musi zawierać m.in. datę sprzedaży, nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy, dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży / paragon /.

Należy także pamiętać, że Czytelnik powinien posiadać wiarygodne dokumenty uzasadniające przedmiotowe zmniejszenia przychodu, np. dokument zwrotny związany z nieodebraniem przesyłki.

Reasumując, w związku z odstąpieniem kupującego od umowy, w celu prawidłowego ujęcia przychodów podatkowych, Czytelnik powinien dokonać korekty w marcu, tj. w okresie, w którym pierwotnie uzyskał przychód ze sprzedaży tego towaru. Konsekwencją cofnięcia się do poprzedniego okresu może być ewentualna korekta zaliczki na podatek dochodowy.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: VAT-7(17) nie dotyczy.

Karol Zen

Podstawa prawna: Art. 29a ust. 1, art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, §3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących, art. 14 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przypisy