Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU

1 czerwca 2018

Korekta przychodu przy sprzedaży internetowej

0 920

Mała firma jednoosobowa (PKPiR bez VAT-u) zajmuje się wysyłkową sprzedażą weselnych gadżetów prezentowych przez internet. Sprzedaż dla osoby fizycznej miała miejsce w dniu 27 marca 2018 roku z wystawionym paragonem, który wysłano w paczce do klienta. W dniu 17 kwietnia 2018 roku przyszedł zwrot towaru i paragonu - towar nie został odebrany. Bardzo proszę o informację kiedy należy zrobić korektę tej sprzedaży zarejestrowanej na kasie - w marcu czy kwietniu 2018 roku?

ODPOWIEDŹ

W przypadku nieodebrania towaru przez klienta należy uznać, że transakcja nie miała miejsca. Korekta przychodu wykazanego na paragonie fiskalnym powinna być odniesiona do okresu, w którym wykazano tę sprzedaż.

UZASADNIENIE

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem w działalności gospodarczej jest przychód należny, choćby kwoty nie zostały faktycznie otrzymane. Na przychód podatkowy podatnika składa się zarówno kwota samej przesyłki, jak i kwota wynikająca z poniesionych kosztów przesłania przesyłki, uwzględniona na paragonie fiskalnym.

Jednocześnie ustawodawca w art. 14 ust. 11m updof wskazał generalną zasadą korekty przychodów, uznając, że jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Z powyższego wynika, iż co do zasady przedsiębiorca dokonuje korekty przychodu w dacie wystawienia faktury korekty bądź innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty.

Z odmienną sytuacją będziemy jednak mieli do czynienia przy sprzedaży przez internet. W przypadku tego rodzaju sprzedaży zdarzają się różne sytuacje związane z wysyłką towarów jak np.:

  • zwrot towaru przez klienta lub

  • nieodebranie przesyłki z towarem, jak w przypadku opisanym przez Czytelnika.

Zdaniem redakcji w przedstawionej sytuacji na skutek odstąpienia od umowy przez klienta nie dochodzi do sprzedaży. W wyniku odstąpienia od umowy sprzedający winien dokonać korekty przychodów, a skutki tej korekty odnieść do miesiąca w którym nastąpiła sprzedaż. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami do przy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.