Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jako Gmina zawieramy umowę na świadczenie usług gastronomicznych dla uczniów w poszczególnych szkołach. Co miesiąc z tego tytułu wystawiamy również fakturę VAT. Po przeanalizowaniu dokumentacji okazało się, że na fakturze VAT są nieprawidłowe kwoty (zaniżone). Błąd był powtarzany co miesiąc przez okres 5 lat. Osoba, która otrzymywała fakturę została poinformowana o błędzie i zawarte zostało z nią porozumienie postanawiające zapłatę powstałej niedopłaty. Niedopłata płacona jest w ratach od miesiąca marca tego roku przez okres 5 miesięcy. Proszę o informację jak skorygować deklaracje VAT i źle wystawiane faktury? Czy musimy korygować deklaracje 3 lata wstecz czy też 5 lat?

ODPOWIEDŹ

Zwiększenie podatku należnego powinno być dokonane w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Konieczne jest więc złożenie korekt deklaracji VAT za okres 5 lat.

UZASADNIENIE

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazują, w jakim okresie rozliczeniowym należy ująć fakturę korygującą, zwiększającą podatek należny.

Zgodnie z orzecznictwem sądów moment rozliczenia korekty zwiększającej podstawę opodatkowania i podatek należny uzależniony jest od przyczyny korekty. I tak, jeżeli korekta jest wynikiem działań niezależnych od podatnika na dzień wystawienia faktury pierwotnej - korekta powinna być rozliczana bieżąco, jeżeli dotyczy błędu np. stawki VAT, ilości towaru czy jego ceny, korekta powinna być rozliczona "wstecz", czyli w okresie, którego ona dotyczy.

Jak wynika z pytania Gmina co miesiąc wystawia fakturę dokumentującą świadczenie usług gastronomicznych dla uczniów w poszczególnych szkołach. Po przeanalizowaniu dokumentacji okazało się, że na fakturze są nieprawidłowe kwoty (zaniżone). Błąd był powtarzany co miesiąc przez okres 5 lat. W związku z tym, Gmina ma wątpliwości w jaki sposób skorygować błąd i za jaki okres złożyć korekty, tj. 3 czy 5 lat.

Przede wszystkim Gmina jest zobowiązana do wystawienia faktur korygujących, w których poda prawidłowe kwoty, zwiększające podatek należny. Zgodnie z art. 106j. ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury, m.in. stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z w/w przepisem, faktura korygująca powinna zawierać:

1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) przyczynę korekty;

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego -odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej.

W takich przypadkach, gdzie powodem korekty jest pomyłka w cenie, stawce lub kwocie podatku, a więc wina leży zasadniczo po stronie podatnika, zwiększenie podatku należnego powinno być dokonane w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Powyższe stanowisko jest potwierdzone licznymi orzeczeniami. I tak w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 lutego 2011 r., sygn. akt I FSK 213/10 wskazano, iż ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.