Odpowiedź
Przyjmując, że pomoc dla uchodźców są zadaniami własnymi gminy i powiatu z zakresu pomocy społecznej, to na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wystarczającym dokumentem rozliczeniowym między gminą a powiatem jest nota księgowa (stosowana w rozliczeniach między kontrahentami w sytuacji, gdy dla danych rozrachunków nie mają zastosowania przepisy ustawy o VAT).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.
Wskazać należy, że zarówno w katalogu zadań własnych gminy (będących zadaniami publicznymi), jak i powiatu, są wymienione zadania z zakresu pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym (u.s.p.), wśród których są m.in. świadczenia dla cudzoziemców. Na podstawie art. 5 pkt 2 u.p.s., prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje bowiem cudzoziemcom, którzy zamieszkują lub przebywają na terytorium RP:
- na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z m.in. nadaniem mu statusu uchodźcy lub w związku z uzyskaniem w Polsce statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej,
- w związku z uzyskaniem zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany – w formie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz zasiłku celowego.
W ramach real...