Rezygnacja z prowadzenia ewidencji za pomocą kasy przez biura rachunkowe

VAT naliczony i należny AKTUALNOŚCI KASY REJESTRUJĄCE

Prowadzimy od dawna biuro rachunkowe. Wykonywaliśmy oprócz usług dla podmiotów gospodarczych również usługi dla osób prywatnych polegające wyłącznie na sporządzaniu rocznych zeznań PIT oraz na wysyłaniu ich w formie elektronicznej. W związku z nowym rozporządzeniem w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących jak również zaleceniami urzędu skarbowego od 1 marca zainstalowaliśmy kasę fiskalną. Na podstawie uzyskanych informacji chcemy zrezygnować z prowadzenia ewidencji za pomocą kasy tych usług. Czy na pewno możemy to zrobić i jakich obowiązków należy dopełnić?

ODPOWIEDŹ

Tak, jeżeli nie został przekroczony w poprzednim roku podatkowym obrót w wysokości 20.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych możecie Państwo zrezygnować z kasy rejestrującej. W tym celu należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o dokonanie odczytu i wniosek o wyrejestrowanie kasy, sporządzić dobowy oraz miesięczny raport fiskalny oraz przy pomocy serwisanta kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego wykonać raport rozliczeniowy za cały okres pracy kasy. W przypadku odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy należy również dokonać zwrotu odliczonej kwoty.

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 roku są:

  • podatnicy u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jednak zgodnie z regulacją § 4 pkt 2 lit.h zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa m.in. w w/w  § 3  nie stosuje się w przypadku:

  • świadczenia usług doradztwa podatkowego.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 roku o doradztwie podatkowym czynności doradztwa podatkowego obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami,

  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie,

  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

W związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi w zakresie stosowania zwolnienia, o którym mowa w art.113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wyłączenia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w ww. § 4 pkt 2 lit. h, wobec podmiotów wykonujących usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową (dotyczy to m.in. prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzania deklaracji oraz wypełniania ww. dokumentów), została wydana w dniu 9 kwietnia 2015 roku przez Ministra Finansów interpretacja ogólna znak PT3.8101.2.2015.AEW.16.

Na jej podstawie Minister Finansów wyjaśnił m.in.:

Jeżeli dany podmiot (niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień) będzie świadczył usługi doradztwa podatkowego lub prawnicze np. wskazane w art. 2 ust. 1 pkt 1 lub 4 ustawy o doradztwie podatkowym) na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy § 4 pkt 2 lit. g lub h ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. Tym samym dany podmiot będzie obowiązany do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przy świadczeniu przedmiotowych usług. Przepis § 4 pkt 2 lit. h ww. rozporządzenia nie będzie miał natomiast zastosowania wobec podmiotów wykonujących usługi związane wyłącznie z obsługą rachunkowo-księgową, takie jak m.in. wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o doradztwie podatkowym np. prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, czy też wypełnianie deklaracji podatkowych.”

Podsumowując, w opisywanej sytuacji, wykonywane przez Państwa usługi dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych polegające wyłącznie na sporządzaniu zeznań podatkowych wskazują, iż nie ma zastosowania w tym przypadku zapis § 4 pkt 2 lit. h, ponieważ dotyczą one czynności technicznej i w świetle wydanej interpretacji ogólnej nie stanowią usług doradztwa niezależnie od faktu, iż uznano je za czynności doradztwa w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym. W związku z tym możecie Państwo zaprzestać ewidencjonowania tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Powyższe jest jednak możliwe tylko w przypadku, gdy nie nastąpiła utrata zwolnienia podmiotowego tj. nie został przekroczony limit obrotów dla ww. osób. Sposób postępowania z kasą rejestrującą w sytuacji zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym został uregulowany w §15 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących. Podatnik w tej sytuacji:

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;

  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;

  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego, który co do zasady powinien spisać z tej czynności protokół.

Po złożeniu przez Państwa wniosku o dokonanie odczytu i wniosku o wyrejestrowanie kasy, a także po spisaniu protokołu z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej, naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia tej kasy z prowadzonego w danym urzędzie skarbowym rejestru urządzeń  kasowych. Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z zapisem art.111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, którzy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną używania kasy rejestrującej, są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na jej zakup.

Anna Kassian

Przypisy