Firma zakupuje koszulki z logo firmy, pendrive o wartości każdej sztuki powyżej 10 zł - czasem jest to nawet po 1.000 sztuk każdego produktu. Kiedyś od razu w momencie dostawy towaru do firmy odliczałam VAT i odprowadzałam należny. Dowiedziałam się, że powinnam należny naliczyć dopiero w momencie wydania tych gadżetów (np. na targi). Nie wprowadzamy ich na magazyn, często trafiają wprost do działów reklamy i marketingu, a wydanie potencjalnym klientom następuje w trakcie roku. Wrzucam w koszty całość w momencie otrzymania dostawy; czy tak jest ok i czy mogę od razu odliczyć VAT i należny wykazać w deklaracji?
ODPOWIEDŹ
W opisanym przypadku należny VAT winien być rozliczony w momencie dostawy - wydania gadżetów na targi bądź wprowadzenia do działu reklamy i marketingu celem bezpośredniego przekazania klientom.
Ponieważ przedstawione wydatki związane z promocją/reklamą można zaliczyć do kosztów pośrednich związanych z osiąganiem przychodów, to koszty te mogą być potrącone w dniu ich poniesienia.
UZASADNIENIE
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy).
Towary przekazywane jako gratisy (nabywane jako towary reklamowe) pozostają w pośrednim związku z działalnością opodatkowaną Firmy, zatem odliczenie podatku naliczonego jest uzasadnione. Firma nabywając takie towary czyni to zasadniczo z zamiarem przekazania takich towarów nieodpłatnie (gratisy) i jest to uzasadnione zwyczajami panującymi w obrocie gospodarczym i przyczynia się do pozytywnego postrzegania firmy przez jej klientów. Stanowi realizację typowej na rynku strategii marketingowej. Zatem także w przypadku dostawy takich towarów nieodpłatnie (gratisy), zachowany zostaje związek zakupu tych towarów z działalnością opodatkowaną (związek pośredni).
W opisanym przypadku mamy do czynienia z przekazywaniem prezentów reklamowych powyżej 10 zł oraz prawdopodobnie brakiem prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, które te prezenty otrzymały.
Jak wynika z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Przepis ten jednak nie ma zastosowania do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy prezenty o małej wartości, to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
• których przekazania nie ujęto w ww. ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Jeżeli zatem w ramach akcji promocyjnej/reklamowej Czytelnik wyda jednej osobie towar o jednostkowej cenie nabycia/koszcie wytworzenia powyżej 10 zł (gdy nie prowadzi ewidencji), wówczas wydanie tego towaru podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu.
W zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wydania towarów reklamowych, jak wynika z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów. Zatem jeżeli Czytelnik ma ustalone zasady przekazywania gadżetów tzn. istnieje instruk...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.