Odpowiedź
Do celów VAT należy wykazać w miesiącu dokonania dostawy wartość sprzedaży z raportu z kasy fiskalnej w części zapłaconej przez klienta, a w miesiącu otrzymania refundacji w części refundowanej. VAT należny od otrzymanej dotacji należy wyliczyć metodą „w stu”. Dokumentami księgowymi są okresowy raport z kasy fiskalnej RO oraz dokument wew rozliczający otrzymaną dotację. W miesiącu otrzymania refundacji w polach „nr kontrahenta” i „nazwa kontrahenta” należy wpisać „BRAK”, natomiast w polu „nr dokumentu” wpisać, że jest to refundacja z NFZ.
Uzasadnienie
W świetle art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zatem, obowiązek podatkowy od sprzedaży leków refundowanych przez NFZ powstaje:
- z chwilą sprzedaży leku w części...