Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Zaległości VAT, a skuteczne doręczenie upomnienia, tytułu wykonawczego oraz zajęcie rachunku bankowego

Artykuły | 7 grudnia 2022 | NR 132
0 1060

Nie zapłaciłem podatku VAT w terminie. Urząd przeprowadził egzekucję bez doręczenia mi upomnienia, tytułu wykonawczego i zajęcia z rachunku bankowego. Pracownik urzędu twierdzi, że wszystkie te dokumenty zostały do mnie wysłane na adres przeze mnie zgłoszony w urzędzie. Adres do korespondencji zgłosiłem w CEIDG i tam ten adres widnieje. Jakby urząd doręczył mi upomnienie pod adres wskazany w CEIDG, to zapłaciłbym podatek zgodnie z wezwaniem. Czy skuteczne jest doręczone mi upomnienie, tytuł wykonawczy i zajęcie? Jeżeli tak, to czy powinienem żądać zwrotu kosztów egzekucyjnych?

 

Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Zajęcia wynagrodzenia w przypadku umowy o pracę i umowy zlecenia

Odpowiedź
Do doręczeń upomnień, tytułów wykonawczych i jednocześnie zawiadomień o zajęciu dotyczących zaległości podatkowych w tym VAT stosuje się przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z przepisami tych ustaw, osobie fizycznej (także prowadzącej działalność gospodarczą) pisma należy doręczać w miejscu zamieszkania bądź miejscu pracy albo na adres do korespondencji wskazany w bazie adresów elektronicznych.
Na podstawie sytuacji opisanej przez Czytelnika nie można jednoznacznie stwierdzić czy upomnienie, tytuł wykonawczy i zajęcie doręczono skutecznie Czytelnikowi. Brak skutecznego doręczenia jest podstawą do żądania zwrotu kosztów egzekucyjnych.

Uzasadnienie
Terminy płatności podatku VAT określone są w art. 103 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.
Podatnicy, u których obowiązek składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne, na podstawie art. 99 ust. 3c pkt 1 lub ust. 5 pkt 1, powstał w drugim miesiącu kwartału, są obowiązani do obliczania i wpłacania podatku za pierwszy miesiąc kwartału w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po drugim miesiącu kwartału.
Natomiast podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 33.
W trybie art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej podatek niezapłacony w terminie płatności jest zaległością podatkową. W myśl art. 15 § 1 i 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji po upływie terminu płatności podatku, wierzyciel przesyła podatnikowi pisemne upomnienie, które zawiera wezwanie do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego oraz inne dane niezbędne do prawidłowego wykonania obowiązku przez podatnika. Po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia może być wszczęta egzekucja administracyjna.
Upomnienie zawiera pouczenie zobowiązanego, że w przypadku niewykonania w całości obowiązku w terminie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia zobowiązany ma obowiązek zawiadomienia wierzyciela, a po doręczeniu zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego – również organu egzekucyjnego, o zmianie adresu jego miejsca zamieszkania lub siedziby. 
Postępowanie egzekucyjne wszczyna się na wniosek wierzyciela o wszczęcie egzekucji administracyjnej i na podstawie wystawionego przez niego tytułu wykonawczego, sporządzonego według ustalonego wzoru. Wierzyciel będący jednocześnie organem egzekucyjnym wszczyna postępowanie egzekucyjne z urzędu poprzez nadanie tytułowi wykonawczemu przez siebie wystawionemu klauzuli o skierowaniu tego tytułu do egzekucji administracyjnej. 
Wszczęcie egzekucji administracyjnej następuje m.in. z chwilą:

  1. doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego;
  2. doręczenia dłużnikowi zajętej wierzytelności zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego, jeżeli to doręczenie nastąpiło przed doręczeniem zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego.

W przypadku gdy podatnik nie zapłaci zaległości VAT, który podlegająca egzekucji administracyjnej, to ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby:

  1. wierzyciela – po doręczeniu upomnienia;
  2. organ egzekucyjny – po doręczeniu odpisu tytułu wykonawczego.

W razie niewykonania obowiązku zawiadomienia, doręczenie pisma wierzyciela lub organu egzekucyjnego pod dotychczasowym adresem jest skuteczne. O obowiązku zawiadomienia oraz o skutkach jego niewykonania poucza się zobowiązanego, doręczając mu odpowiednio upomnienie lub odpis tytułu wykonawczego.
Procedury związane z zajęciem wierzytelności z rachunku bankowego zapisane są w art. 80 do art. 87 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Zauważyć trzeba, że żaden z powyższych przepisów nie określa, w jakim miejscu należy doręczać podatnikowi ww. pisma. Zatem, zgodnie z art. 18 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, jeżeli przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej, w postępowaniu egzekucyjnym mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. 
Oznacza to, że do doręczeń pism stosuje się przepisy Działu I Rozdziału 8 – Doręczenia. Zgodnie zatem z art. 39 kpa organ administracji publicznej doręcza pisma na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych, zwany dalej „adresem do doręczeń elektronicznych”, chyba że doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu albo w siedzibie organu.
W przypadku braku możliwości doręczenia w powyższy sposób, organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem:

  1. przez operatora wyznaczonego z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych, albo
  2. przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.

W przypadku braku możliwości doręczenia w ww. sposoby organ administracji publiczne...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.