ODPOWIEDŹ
Podatnik który prowadzi działalność gospodarczą powinien używać mikrorachunku, który zawiera NIP. Nie będzie błędem jeżeli podatki z tytułu działalności i najmu prywatnego będą wpłacone na jeden mikrorachunek, ważne jest, aby każda wpłata była dobrze opisana.
UZASADNIENIE
Mikrorachunek podatkowy to rachunek bankowy, na który od 1 stycznia 2020 roku podatnik jest zobowiązany wpłacać podatek PIT, CIT i VAT.
Dla każdego podatnika i płatnika założony jest indywidualny rachunek podatkowy. Za pomocą generatora udostępnionego przez Ministerstwo Finansów każda osoba może w każdej chwili wygenerować i wydrukować swój numer rachunku służący jej do rozliczeń z urzędem skarbowym:
- wskazując PESEL - jeśli podatnik jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub która nie jest czynnym podatnikiem VAT,
- wskazując NIP jeżeli prowadzi działalność gospodarczą lub jest podatnikiem VAT.
Pomimo tego, że Ministerstwo Finansów wskazało wiele zalet z tytułu regulowania zobowiązania podatkowego za pomocą mikrorachunku np.:
- w wygodny i prosty sposób podatnik zapłaci zobowiązania w podatku VAT, PIT i CIT na jeden, stały, indywidualny mikrorachunek - nie będzie zmuszony już wybierać oddzielnych rachunków dla każdego rodzaju podatku,
- podatnik ma możliwość szybkiego sprawdzenia numeru mikrorachunku w każdym miejscu i czasie,
- posługiwanie się tym samym mikrorachunkiem, nawet jeżeli się przeprowadzi lub zmieni siedzibę firmy,
- szybciej otrzyma potrzebne zaświadczenia, np. o niezaleganiu w podatkach,
- istnieje wiele problemów i wątpliwości.
Według wyjaśnień Krajowej Informacji Skarbowej osoba, która prowadzi wyłącznie „najem prywatny” albo łączy go z pracą zarobkową na umowę o pracę, zlecenie lub dzieło powinna wygenerować mikrorachunek podatkowy w oparciu o PESEL i na ten rachunek wpłacać należności wynikające z rozliczenia najmu.
W przypadku, gdy równolegle z najmem prywatnym Czytelnik prowadzi działalność gospodarczą, zdaniem Redakcji, powinien wygenerować mikrorachunek podatkowy w oparciu o NIP i na ten rachunek wpłacać wszystkie należności. Organy podatkowe podkreślają, że ważne jest, aby podatnik prawidłowo opisał każdą wpłatę i gdy zacznie regulować zobowiązanie z danego tytułu, wpłacał kolejne na to samo konto / PESEL lub NIP/.
EWIDENCJA W DEKLARACJACH: nie dotyczy
Podstawa prawna: art. 61b § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.