Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży w okresach ferii

Artykuły | November 28, 2019 | DODATEK NR 5
0 1636

Przedsiębiorca świadcząc usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach organizacji półkolonii, może korzystać ze zwolnienia od VAT. Dla usług polegających na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w okresach ferii w formie kolonii/obozów zwolnienie od VAT nie będzie miało zastosowania w odniesieniu do całej usługi, a jedynie do – świadczonej w jej ramach – usługi własnej w zakresie opieki nad dziećmi wykonywanej w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Natomiast usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników wypoczynku, należy opodatkowaćna zasadzie marży.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 18 listopada 2019 roku, nr 0111-KDIB3-2.4012.478.2019.2.ASZ.

Sytuacja Podatnika

Przedsiębiorca prowadzący szkołę tańca dla dzieci i młodzieży, organizuje dla nich letnie i zimowe obozy. Wypoczynek odbywać się będzie w wynajętych pomieszczeniach oraz na wolnym powietrzu i obejmować będzie kilku-kilkunastodniowe (do 11 dni wyjazdy na obozy taneczne wraz z noclegami lub bez noclegów – półkolonie). 
W ramach usług uczeń otrzyma wyżywienie, zakwaterowanie – zakupione od podmiotów zewnętrznych, ubezpieczenie, transport, nagrody, medale, opiekę wykwalifikowanej kadry oraz będzie uczestniczył w różnego rodzaju zajęciach tanecznych, dydaktycznych i sportowych. 
Usługi organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży, będą wykonywane w formach i na zasadach przepisów o systemie oświaty. Organizowany wypoczynek będzie podlegał obowiązkowemu zgłoszeniu właściwemu kuratorowi oświaty, zgodnie z ustawą o systemie oświaty art. 92d ustawy o systemie oświaty i wydanego na jej podstawie rozporządzenia i jako taki będzie zgłaszany w ustawowym terminie.
Podstawowym celem wypoczynku dzieci i młodzieży są cele rekreacyjne, połączone ze szkoleniem i doskonaleniem umiejętności tanecznych i akrobatycznych. Zajęcia przewidziane w programie są ścisłe związane z usługą organizacji wypoczynku.
W ramach usługi podstawowej, tj. opieki nad dziećmi i młodzieżą na organizowanych półkoloniach, świadczone będą różne usługi dodatkowe (transport, bilety wstępu, wyżywienie). Usługi dodatkowe będą ściśle związane z usługą organizacji półkolonii jako usługi niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Głównym celem usług dodatkowych nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu. 
Usługi organizowania wypoczynku w zakresie kolonii/obozów dla dzieci i młodzieży składają się również z usług nabywanych od innych podatników wyżywienia, noclegu, transportu, zakup biletów wstępu. Usługi te będą ściśle związane z organizacją kolonii/obozów i są nabywane dla bezpośredniej korzyści uczestników wypoczynku.

Stanowisko Dyrektora

1. Opieka nad dziećmi i młodzieżą na organizowanych półkoloniach
Zgodnie z art.43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  • w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669),
  • przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust.1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a).
Zatem, jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.
Dyrektor stwierdził, że w sytuacji gdy Przedsiębiorca spełnia wymagania przewidziane w przepisach ustawy o systemie oświaty i organizuje wypoczynek, o którym mowa w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży w zakresie form i zasad tego wypoczynku (tj. podlega nadzorowi i kontroli właściwego kuratora oświaty), to świadczone usługi polegające na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formie półkolonii, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.  
    
2.  Organizacja wypoczynku  w okresie ferii letnich i zimowych w formie kolonii/obozów 
Zgodnie z art.119 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. 
Dyrektor wskazał, że w związku z tym, że świadczone przez Przedsiębiorcę usługi organizowania wypoczynku w zakresie kolonii/obozów dla dzieci i młodzieży składają się również z usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników wypoczynku, zastosowanie znajdzie art.119 ustawy. Zatem organizacja przedmiotowych kolonii/obozów, w ramach których uczestnikom zostanie zapewnione w szczególności: wyżywienie, zakwaterowanie, transport, bilety a także opieka na dziećmi i młodzieżą – jest świadczeniem złożonym, składającym się w przeważającej części z towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści uczestników, co w konsekwencji stanowi usługi turystyki opodatkowane według szczególnej procedury określonej w art. 119 ustawy na zasadzie marży.
Jednocześnie, zgodnie z art.119 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, podatnik wykonuje we własnym zakresie część świadczeń w ramach tej usługi, zwanych dalej „usługami własnymi”, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a.
Dyrektor podkreślił, że do towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty można zaliczyć jedynie takie towary i usługi, które Przedsiębiorca nabywa od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników i nie stanowią one jednocześnie „środków” do wyświadczenia usługi własnej, która następnie staje się elementem kompleksowej usługi turystycznej. Natomiast wszelkie towary i usługi nabywane przez Przedsiębiorcę dla wyświadczenia usługi własnej, stanowiącej następnie element usługi turystyki, należy uznać za wydatki dotyczące usług własnych.
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 – na podstawie art.119 ust. 6 ustawy – podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.
Podsumowując, Dyrektor wskazał, że ze zwolnienia przewidzianego w art.43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy może korzystać jedynie świadczona przez Przedsiębiorcę w ramach ww. usługi organizacji kolonii/obozów usługa w zakresie opieki nad dziećmi pod warunkiem wykonywania jej w formach i na zasadach określonych w przepisach ustawy o systemie oświaty oraz Prawo oświatowe. Natomiast pozostałe usługi realizowane w ramach organizacji kolonii/obozów, których zasadniczym celem jest wypoczynek, nie mogą korzystać ze zwolnienia z art.43 ust. 1 pkt 24 lit. a. Tym samym, skoro ww. usługi stanowią usługi turystyki, to należy je opodatkować według szczególnej procedury określonej w art.119 na zasadzie marży. 
Zatem dla usług polegających na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w okresach ferii letnich i zimowych w formie kolonii/obozów na podstawie art.43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy nie będzie miało zastosowania w odniesieniu do całej usługi, a jedynie do – świadczonej w jej ramach – usługi własnej w zakresie opieki nad dziećmi wykonywanej w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

Podstawa prawna:  art.43 ust. 1 pkt 24 lit.a, art.119 ust. 1, 5-6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług