W sytuacji, gdy po wystawieniu faktury VAT okazuje się, że zmieniły się dane nabywcy np. zagraniczny kontrahent uzyskał rejestrację w Polsce i został mu nadany polski numer NIP i w związku z tym kontrahent występuje o korektę faktury w zakresie korekty NIP a dane związane z ilością towarów, stawką podatku, wartością sprzedaży a także pozostałe mające wpływ na rozliczenie w VAT nie ulegają zmianie, gdyż zmiana dotyczy jedynie NIP, adresu/nazwy nabywcy bądź też numeru zamówienia, to Podatnik powinien wystawić fakturę korygującą. W sytuacji, gdy faktura korygująca została wystawiona już po złożeniu informacji JPK_VAT, a w przesłanym JPK_VAT wykazano błędne dane nabywcy – błędny NIP, wynikające z wystawionej faktury pierwotnej - należy złożyć korektę JPK_VAT części ewidencyjnej, za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy VAT.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 2 lutego 2022 roku, nr 0111-KDIB3-1.4012.942.2021.1.KO.
Sytuacja Podatnika
Podatnik VAT prowadzi działalność produkcyjną w sektorze motoryzacyjnym. Kontrahentami są zarówno podmioty polskie jak i zagraniczne. Dokumentując sprzedaż Podatnik wystawi fakturę VAT zgodnie z zasadami wynikającymi z art106a i k. ustawy o VAT. Czasami po wystawieniu faktury VAT okazuje się, że zmieniły się dane nabywcy np. zagraniczny kontrahent uzyskał rejestrację w Polsce i został mu nadany polski numer NIP i w związku z tym kontrahent występuje o korektę faktury w zakresie korekty NIP. Dane związane z ilością towarów, stawką podatku, wartością sprzedaży a także pozostałe mające wpływ na rozliczenie w VAT nie ulegają zmianie. Zmiana dotyczy jedynie NIP, adresu/nazwy nabywcy bądź też numeru zamówienia. W związku z faktem, że program, z którego Podatnik korzysta nie pozwala (jest to technicznie niemożliwe) na zmianę w pliku JPK wyłącznie danych nabywcy/numeru zamówienia na fakturze dotychczas w takich sytuacjach Podatnik wystawiał fakturę korektę „do zera” i następnie generowali kolejny dokument księgowy już na prawidłowe dane. Poza poprawionymi danymi nowa faktura nie różni się niczym innym od faktury pierwotnej (tj. wyzerowanej).
Stanowisko Dyrektora
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy o VAT: w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
- udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
- udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Dyrektor stwierdził, że w sytuacji, gdy po wystawieniu faktury VAT okazuje się, że zmieniły się dane nabywcy np. zagraniczny kontrahent uzyskał rejestrację w Polsce i został mu nadany polski numer NIP i w związku z tym kontrahent występuje o korektę faktury w zakresie korekty NIP a dane związane z ilością towarów, stawką podatku, wartością sprzedaży a także pozostałe mające wpływ na rozliczenie w VAT nie ulegają zmianie, gdyż zmiana dotyczy jedynie NIP, adresu/nazwy nabywcy bądź też numeru zamówienia, to Podatnik po...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.