Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Sposób opodatkowania i wystawienie faktury w sytuacji sprzedaży budynku

Artykuły | November 28, 2019 | DODATEK NR 5
0 970

Dostawa budynku będzie zwolniona od VAT, bowiem planowana transakcja nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a od momentu pierwszego zasiedlenia budynku niemieszkalnego, do chwili sprzedaży przedmiotowego budynku upłynie okres co najmniej 2 lat. Z uwagi na zwolnienie przedmiotu transakcji od podatku VAT, nie będzie obowiązku udokumentowania fakturą tej sprzedaży.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 15 listopada 2019 roku, nr 0114-KDIP1-3.4012.489.2019.2.MT.

Sytuacja Podatnika

Sprzedająca jest właścicielem nieruchomości - budynku niemieszkalnego, w którego posiadanie weszła w wyniku zawarcia umowy majątkowej, małżeńskiego podziału majątku wspólnego. W latach 2005-2013 w różnych okresach Sprzedająca wynajmowała budynek, jako osoba fizyczna, innym podmiotom gospodarczym i z tego tytułu została płatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu najmu, od dnia 18 listopada 2013 r. rozpoczęła działalność jako spółka cywilna i na rzecz spółki  wniosła m.in. ww. budynek, działalność spółki została zakończona z dniem 31 grudnia 2014 r. Z dniem 15 grudnia 2014 r. w budynku Sprzedająca rozpoczęła działalność w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, którą zakończyła z dniem 22 grudnia 2016 r. i od tego czasu nieruchomość w różnych okresach Sprzedająca wynajmowała jako osoba fizyczna, a za okres najmu wystawiała faktury z naliczonym podatkiem VAT oraz składała deklaracje VAT - jako osoba fizyczna. 
Od dnia 1 sierpnia 2019 r. budynek nie jest wynajmowany, aktualnie Sprzedająca składa deklaracje zerową, a w najbliższym czasie planuje sprzedaż tej nieruchomości. Na przestrzeni ostatnich 9 lat nie przeprowadzono remontu ani modernizacji budynku, którego wartość przekraczałaby 30% wartości budynku. W okresie ostatnich dwóch lat w budynku nie przeprowadzano żadnych ulepszeń, napraw ani remontów. Ostatnie ulepszenia zostały przeprowadzone dziewięć lat temu, tj. w roku 2010, a wartość tych prac przekroczyła 30% wartości początkowej, tzn. wartość zakupu budynku. 

Stanowisko Dyrektora

Zgodnie z art.43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z obowiązującą od 1 września 2019 r. treścią art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Dyrektor wskazał, że planowana transakcja sprzedaży budynku nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem do pierwszego zasiedlenia ww. budynku doszło w 2005r. Od momentu pierwszego zasiedlenia budynku niemieszkalnego, do chwili sprzedaży przedmiotowego budynku upłynie okres co najmniej 2 lat. Tym samym, w odniesieniu do transakcji sprzedaży tego budynku niemieszkalnego zostaną spełnione obydwie przesłanki do zastosowania ww. zwolnienia od podatku.
Zgodnie z art.106b ust. 2 ustawy podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3. Stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 2) ustawy na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Dyrektor wskazał, że z uwagi na zwolnienie przedmiotu transakcji od podatku VAT– wbrew stanowisku Sprzedającej – nie będzie obowiązku udokumentowania fakturą sprzedaży budynku. 
W świetle art. 106b ust. 3 pkt 2) ustawy Sprzedająca będzie zobowiązana wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną od podatku VAT, w sytuacji kiedy żądanie jej wystawienia zostanie zgłoszone przez nabywcę budynku w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym sprzedano budynek lub otrzymano całość lub część zapłaty.
Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT faktura powinna zawierać, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:

  • przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
  • przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
  • innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.

W przedmiotowej sprawie należy wskazać na fakturze, w sytuacji jej żądania przez nabywcę, przepis art.43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, na podstawie którego Sprzedająca ma prawo zastosować zwolnienie od podatku do transakcji sprzedaży budynku niemieszkalnego.

Podstawa prawna: art.43 ust. 1 pkt 10,  art.106b ust. 2 i ust. 3 pkt 2) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług