Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , GMINY I POWIATY , DOKUMENTACJA (art. 106-112)

6 grudnia 2015

Korekta faktury zaliczkowej a moment powstania obowiązku podatkowego

0 1204

Korekta „in plus” w zakresie zmiany podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego, którą można było przewidzieć w chwili wystawienia faktury zaliczkowej, należy dokonać wstecz, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym została zaniżona stawka podatku i kwota podatku należnego.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2015 roku nr IPTPP3/4512-312/15-2/MJ.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, czynny podatnik VAT, która przystąpiła do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W ramach projektu zostaną wykonane prace polegające na montażu zestawów solarnych na budynkach będących własnością osób fizycznych, osób prawnych i gminy. W związku z tym, Gmina zawiera umowy cywilnoprawne z właścicielami nieruchomości, na podstawie których zobowiązuje się do montażu zestawów solarnych w budynkach będących ich własnością. Natomiast właściciele nieruchomości zobowiązują się do wpłaty zaliczek na poczet przyszłej dostawy zestawu solarnego.

Projektem objęto budynki mieszkalne oraz budynki wykorzystywane częściowo na cele działalności gospodarczej stanowiące własność osób fizycznych. Ponadto do projektu przystąpiły spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Podmioty te dokonały wpłaty zaliczki na poczet przyszłej usługi. Na okoliczność otrzymania zaliczek od podmiotów innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej Gmina wystawiła faktury, w których wykazała m.in. dane dotyczące zamówienia, w tym wartość zamówionej usługi oraz kwotę i stawkę podatku. Wystawiając faktury zaliczkowe podano wartość usługi określoną w dokumentacji projektu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wartość przedmiotu zamówienia ulegnie zmianie. Dokonane wpłaty opodatkowano stawką 8%. W trakcie prac projektowych może okazać się, że warunki techniczne nie pozwalają na montaż kolektorów w bryle budynku. W takiej sytuacji montaż kolektorów słonecznych będzie dokonywany poza bryłą budynku, co będzie skutkowało zmianą stawki podatku z 8% na 23%.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z następującymi pytaniami:

  • czy w przypadku zmiany wartości zamówienia - usługi, stawki i kwoty podatku należy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej wpłatę zaliczki, oraz

  • w którym momencie należy rozpoznać obowiązek podatkowy w przypadku zmiany stawki podatku, czy w dacie wpłaty zaliczki czy też w dacie powstania okoliczności powodującej zmianę stawki.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatko...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.