Korekta sprzedaży na kasie fiskalnej w przypadku braku paragonu

VAT naliczony i należny KASY REJESTRUJĄCE

Prowadzę działalność handlową. Zdarza się, że klienci chcą zwrócić towar nie posiadając paragonu. Dysponują jedynie dowodem zapłaty kartą kredytową lub płatniczą. Czy na takiej podstawie możliwe jest obniżenie sprzedaży i podatku VAT?

ODPOWIEDŹ

W związku z tym, że przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie definiują, jaki konkretnie dokument potwierdzajacy dokonanie sprzedaży winien być ujęty w ewidencji prowadzonej dla celów zwrotu towarów, należy przyjąć, że okazany przez klienta dowód zapłaty kartą kredytową lub płatniczą będzie wystarczającym dowodem i będzie uprawniał do dokonania korekty podstawy opodatkowania oraz podatku VAT należnego.

UZASADNIENIE

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących dopuszcza możliwść korygowania sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie rejestrującej zasadniczo w trzech przypadkach: zwrotu towaru, uznanej reklamacji oraz wystąpienia oczywistych omyłek. Przy czym w myśl § 3 ust. 3 ww. aktu, takich korekt nie ewidencjonuje się w kasie rejestrującej. Do tego celu należy prowadzić stosowne ewidencje - odrębne dla zwrotów towarów i reklamacji oraz odrębne na potrzeby korygowania oczywistych omyłek. W przypadku pytania przedstawionego przez Czytelnika mamy do czynienia z korektą sprzedaży spowodowaną zwrotem towaru. Zatem Czytelnik winien dokonać stosownej korekty w ewidencji, która w myśl przepisu § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, winna zawierać:

  • datę sprzedaży;

  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

  • termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

  • wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

  • protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Przy czym należy zauważyć, że dla dokonania poprawnych wpisów w ewidencji korekt podatnik winien dysponować dwoma dowodami: dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży oraz protokołem przyjęcia zwrotu towaru. Dopiero łączne dysponowanie tymi dowodami będzie stanowiło podstawę do dokonania wpisu do ewidencji korekt i uprawniało do obniżenia kwot obrotu i podatku VAT należnego.

W cytowanym rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących, na potrzeby dokonywania korekt sprzedaży rejestrowanej za pośrednictwem kasy rejestrującej, nie zdefiniowano „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży”. Nie mniej jednak w obrocie gospodarczym zasadą jest przyjmowanie zwrotów i reklamacji za równoczesnym okazaniem paragonu (lub faktury, jeśli klient zażądał jej wystawienia). Taka praktyka nie dziwi, gdyż paragon, czy faktura będą dla sprzedawcy bezspornie potwierdzały tożsamość zakupionego u niego towaru. Nie wyklucza to jednak możliwości potwierdzenia faktu nabycia towaru u danego sprzedawcy również innym dowodem. Skoro bowiem cytowane rozporządzenie go nie konkretyzuje, to należy przyjąć, że definicję takiego dowodu będzie spełniał każdy dokument, który umożliwi sprzedającemu identyfikację transakcji, a w konsekwencji przyjęcie zwrotu towaru przy jednoczesnej korekcie podstawy opodatkowania i podatku VAT należnego. Jeśli zatem klient zagubił paragon z kasy fiskalnej, a posiada inny dowód wskazujący na okoliczności zakupu, np. dowód zapłaty kartą płatniczą bądź kredytową, jak podaje w pytaniu Czytelnik, i na tej podstawie sprzedawca jest w stanie zidentyfikować dokonaną sprzedaż, to może go przyjąć jako „dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży” w myśl ww. przepisu. Podobne stanowisko przyjęto m.in. w interpretacji indywidualnej o sygn. IBPP3/443-122/14/LŻ z dnia 09.05.2014 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: 

„W przypadku braku paragonu fiskalnego, dopuszczalne jest np. odszukanie na rolce kasy (lub w pamięci fiskalnej) danych konkretnej operacji sprzedaży i ich czytelne wydrukowanie. Innym dopuszczalnym rozwiązaniem jest zastąpienie oryginału paragonu fiskalnego wydrukiem z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych) czy też przedstawieniem przez klienta np. paragonu niefiskalnego (z programu sprzedażowego), faktury, podpisanej w dniu sprzedaży umowy sprzedaży bądź podpisanej karty gwarancyjnej. Cechą wspólną powyższych dowodów jest to, że zostały one wystawione przez sprzedawcę już w momencie sprzedaży zwracanego w późniejszym terminie towaru, a więc niewątpliwie potwierdzają i dowodzą, że ten towar został zakupiony w danym dniu, u danego sprzedawcy.”

W kontekście powyższego warto zaznaczyć, że ciężar udowodnienia faktu sprzedaży zwracanego towaru, zasadniczo zawsze będzie spoczywał na sprzedającym. Dlatego też dokonując korekty podstawy opodatkowania i podatku VAT należnego z tytułu zwrotu towaru, sprzedawca winien w sposób bezsporny móc udokumentować i potwierdzić, że towar faktycznie był przez niego sprzedany.

Podstawa prawna: §3 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących.

Agnieszka Skóra

Przypisy