Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , KASY REJESTRUJĄCE

1 grudnia 2015

Korekta sprzedaży na kasie fiskalnej w przypadku braku paragonu

0 814

Prowadzę działalność handlową. Zdarza się, że klienci chcą zwrócić towar nie posiadając paragonu. Dysponują jedynie dowodem zapłaty kartą kredytową lub płatniczą. Czy na takiej podstawie możliwe jest obniżenie sprzedaży i podatku VAT?

ODPOWIEDŹ

W związku z tym, że przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących nie definiują, jaki konkretnie dokument potwierdzajacy dokonanie sprzedaży winien być ujęty w ewidencji prowadzonej dla celów zwrotu towarów, należy przyjąć, że okazany przez klienta dowód zapłaty kartą kredytową lub płatniczą będzie wystarczającym dowodem i będzie uprawniał do dokonania korekty podstawy opodatkowania oraz podatku VAT należnego.

UZASADNIENIE

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących dopuszcza możliwść korygowania sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie rejestrującej zasadniczo w trzech przypadkach: zwrotu towaru, uznanej reklamacji oraz wystąpienia oczywistych omyłek. Przy czym w myśl § 3 ust. 3 ww. aktu, takich korekt nie ewidencjonuje się w kasie rejestrującej. Do tego celu należy prowadzić stosowne ewidencje - odrębne dla zwrotów towarów i reklamacji oraz odrębne na potrzeby korygowania oczywistych omyłek. W przypadku pytania przedstawionego przez Czytelnika mamy do czynienia z korektą sprzedaży spowodowaną zwrotem towaru. Zatem Czytelnik winien dokonać stosownej korekty w ewidencji, która w myśl przepisu § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, winna zawierać:

  • datę sprzedaży;

  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

  • termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

  • wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

  • protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Przy czym należy zauważyć, że dla dokonania poprawnych wpisów w ewidencji korekt podatnik winien dysponować dwoma dowodami: dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży oraz protokołem przyjęcia zwrotu towaru. Dopiero łączne dysponowanie tymi dowodami będzie stanowiło podstawę do dokonania wpisu do ewidencji korekt i uprawniało do obniżenia kwot obrotu i podatku VAT należnego.

W cytowanym rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących, na potrzeby dokonywania korekt sprzedaży rejestrowanej za pośrednictwem kasy rejestrującej, nie zdefiniowano „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży”. Nie mniej jednak w obrocie gospodarczym zasadą jest przyjmowanie zwrotów i reklamacji za równoczesnym okazaniem paragonu (lub faktury...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.