Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , GMINY I POWIATY

1 czerwca 2013

Nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych a obowiązek korekty VAT

0 1585

W deklaracji za sierpień 2012 roku Gmina obniżyła podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z przebudową linii elektroenergetycznych na działkach przeznaczonych do sprzedaży. Przebudowa była konieczna ze względu na to, że napowietrzna linia kolidowała z zabudową i do czasu usunięcia kolizji działek nie można było zabudowywać. Właścicielem linii było przedsiębiorstwo energetyczne, a warunkiem uzyskania zgody na przebudowę było nieodpłatne przekazanie przez Gminę dla energetyki nowej inwestycji. Po dokonaniu przebudowy część działek została sprzedana, a sprzedaż została opodatkowana 23% VAT. W styczniu tego roku nieodpłatnie przekazano nakłady energetyce. Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem nakładów inwestycyjnych Gmina powinna skorygować VAT odliczony przy ich ponoszeniu?

UZASADNIENIE

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W indywidualnej interpretacji nr ILPP2/443-592/12-2/TW z 16 sierpnia 2012 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z przebudową sieci elektroenergetycznej w analogicznej jak w pytaniu sytuacji. Z interpretacji tej wynika, że „w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a poniesione przez niego wydatki (tj. nabywane towary i usługi związane z ww. przebudową linii elektroenergetycznej) mają bezpośredni i ścisły związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, tj. ze sprzedażą działek budowlanych. Zatem, Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z przebudową linii elektroenergetycznej na działkach przeznaczonych do sprzedaży”.

Z zadanego pytania wynika, że celem poniesienia przez Gminę nakładów inwestycyjnych było usunięcie kolizji pomiędzy napowietrzną linią elektroenergetyczną a zabudową działek. Po zrealizowaniu inwestycji Gmina mogła przystąpić do procesu sprzedaży działek, opodatkowanej VAT. W związku z nieodpłatnym przekazaniem nakładów nie zmienił się cel gospodarczy wydatku – celem nadal jest sprzedaż działek opodatkowana VAT, gdyż warunkiem sprzedaży (a przynajmniej czynnikiem ułatwiającym dokonanie sprzedaży) było usunięcie kolizji nie pozwalającej na zabudowanie działek. Tak więc Gminie nadal przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktury zakupu towarów i usług związanych z przebudową linii, dlatego też Gmina nie jest zobowiązana do dokonania korekty odliczonego podatku.

Ponadto chcielibyśmy także zwrócić uwagę na fakt, iż gdyby nawet uznać, że inwestycja ta związana jest częściowo ze sprzedażą opodatkowaną (już dokonana sprzedaż części działek) oraz ze sprzedażą niepodlegającą VAT (nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych), Gminie nadal przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości. Stanowisko to wynika z następującej analizy:

Gminy najczęściej wykonują czynności niepodlegające VAT lub zwolnione od tego podatku. Dlatego też w sytuacji gdy są czynnymi podatnikami VAT, są obowiązane do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje im prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ustawy o VAT). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, mogą pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje im prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję tę określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Zgodnie z bieżącym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, przy obliczaniu wartości proporcji wstępnej oraz końcowej nie uwzględnia się w mianowniku czynności niepodlegających VAT. Zgodnie z uchwałą NSA z 24 października 2011 roku, sygn. akt I FPS 9/10, wartość obrotu z tytułu czynności niepodlegających podatkowi VAT nie może powodować obniżenia wartości obliczonej proporcji, jako że ustawa o VAT w wartości mianownika nakazuje ująć tylko i wyłącznie obrót w rozumieniu art.29. Zatem zgodnie z obecnym orzecznictwem tylko czynności objęte podatkiem VAT tj. zwolnione i opodatkowane należy ująć do proporcji.

Powyższe oznacza, że w sytuacji gdy Gmina jest czynnym podatnikiem VAT od niektórych kosztów ogólnych działalności jednostki VAT można odliczyć w całości. Tak będzie w sytuacji, gdy Gmina będzie dokonywała czynności zarówno niepodlegających opodatkowaniu jak i opodatkowanych VAT. W sytuacji, gdy nie dokonuje ona czynności zwolnionych od podatku, a nie jest w stanie przyporządkować pewnych kosztów jednoznacznie rodzajom dokonywanych czynności, może odliczyć VAT od tych zakupów w całości.

REASUMUJĄC:

Państwa Gmina, pomimo nieodpłatnego przekazania nakładów inwestycyjnych, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości z faktur zakupu towarów i usług związanych z przebudową linii elektroenergetycznych na działkach, gdyż nie zmienił się cel gospodarczy wydatku, jakim jest opodatkowana sprzedaż działek. Ponadto, nawet gdyby uznać, że inwestycja była częściowo związana za sprzedażą opodatkowaną (sprzedaż działek), a częściowo z czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu VAT (nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych energetyce), zgodnie z obecnym orzecznictwem Gmina nadal zachowuje pełne prawo do odliczenia podatku.

Agnieszka Falkowska

Komisarz Skarbowy