ODPOWIEDŹ
Transakcję nabycia reklamy na Facebooku należy rozliczyć jako import usługi. Wiąże się z tym obowiązek zarejestrowania się do transakcji wewnątrzwspólnotowych przed nabyciem pierwszej takiej usługi od kontrahenta zagranicznego. Czytelnika powinna wypełnić druk VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego (poz. 29 oraz od jakiej daty korzysta z tego zwolnienia poz. 38) a w części C3 zaznaczyć w poz. 60 – informację, że będzie nabywać usługę importu oraz w poz. 61 przewidywaną datę rozpoczęcia dokonywania tych nabyć.
UZASADNIENIE
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne. Natomiast działalność gospodarcza jest rozumiana, jako działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług import usługi należy rozumieć, jako świadczenie usług, dla których z tego tytułu usługobiorca staje się podatnikiem w oparciu o art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a) usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany, jako podatnik VAT czynny,
b) usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana...