Odpowiedź
Spółka powinna wykazać import usług w związku z nabyciem usługi. Miejscem świadczenia usługi będzie Polska jako miejsce siedziby usługobiorcy. Nie znajdą zastosowania szczególne zasady miejsca ustalania opodatkowania usługi.
Uzasadnienie
Zasada ogólna ustalania miejsca świadczenia usług przewidziana art. 28b ust. 1 ustawy o VAT wiąże je z siedzibą usługobiorcy. Na podstawie tego przepisu miejscem świadczenia usług w wypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Nie ulega wątpliwości, że spółka ma status podatnika i w wypadku uznania, że miejscem opodatkowania usługi jest Polska, powinna, dokonując zakupu usługi od podmiotu z Hiszpanii, wykazać import usług.
Jednak najpierw trzeba zbadać, czy znajdzie zastosowanie jeden z wyjątków przewidzianych w przepisach ustawy o VAT dotyczących szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług.
Ważne!
Trzeba zwrócić uwagę na art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.
Przepis ten wyraźnie odnosi się tylko do usług wstępu. Analizując warunki tzw. pakietu sponsorskiego, można zauważyć, że głównym przedmiotem świadczonej usługi jest wyeksponowanie logo sponsora na materiałach konferencyjnych oraz zapewnienie przestrzeni wystawienniczej, mieści się w tym również udostępnienie stoiska oraz ograniczona liczba wejściówek na konferencję dla pracowników. Świadczoną usługę można określić jako kompleksową, ponieważ obejmuje ona zarówno reklamę, jak i możliwość uczestnictwa w konferencji.
Ważne!
W doktrynie wypracowano stanowisko, że w wypadku świadczeń kompleksowych należy rozpoznać świadczenie główne oraz świadczenie pomocnicze.
Świadczenie główne t...