Gmina zamierza sprzedać dotychczasowym użytkownikom działkę (nieruchomość niezabudowaną) która przylega do ich działki w celu poprawy warunków zagospodarowania. Działka ta była dotychczas w dzierżawie jako pas zieleni. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomość ta jest usytuowana na terenie przeznaczonym pod budowę. Jednakże ustalenia szczegółowe planu zawierają zapis: „tereny oznaczone symbolem ZI powinny być zagospodarowane zielenią izolacyjną, na każdym terenie oznaczonym symbolem przeznaczenia ZI przynajmniej 70% terenu należy zagospodarować jako teren biologicznie czynny. Na terenach ZI użytkowanych jako zieleń przydomowych ogrodów dopuszcza się lokalizację obiektów małej architektury, jak również ekranów akustycznych. Maksymalna wysokość małej architektury - 4 m. Dopuszcza się ogrodzenie terenów ZI od strony publicznej”. Czy sprzedając tę działkę mamy prawo do zastosowania zwolnienia?
Odpowiedź
Zdaniem Redakcji, sprzedaż działki może korzystać ze zwolnienia jedynie w części, w jakiej według planu zagospodarowania przestrzennego należy ją zagospodarować jako teren biologicznie czynny.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Zatem zwolnienie przysługuje wówczas, gdy przedmiotem dostawy jest grunt niezabudowany, o przeznaczeniu innym niż tereny budowlane (grunty o charakterze rolnym, leśnym itp.).
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Z treści cytowanego przepisu wynika, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dochodzi do wiążącego podmioty władzy, w tym administracji, oraz podmioty spoza systemu władzy (osoby fizyczne i ich organizacje) ustalenia bądź zmiany przeznaczenia terenu na określony w tym planie cel. W związku z powyższym przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy terenu.
Opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona od podatku od towarów i usług.
Z okoliczności przedstawion...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.