ODPOWIEDŹ
Czytelnik (podatnik polski) powinien wystawić fakturę z kwotą bez podatku i adnotacją odwrotne obciążenie na rzecz kontrahenta rosyjskiego, który posiada siedzibę działalności w Rosji. Sam fakt zarejestrowania się do VAT w Polsce przez kontrahenta rosyjskiego nie przesądza o tym, że jest to transakcja krajowa i należy ją opodatkować stawką 23%.
UZASADNIENIE
Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania danej usługi jest miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika. Istnieją wyjątki od tej zasady, wskazane w art. 28b ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Z ust. 2 tego przepisu wynika, że w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku Czytelnika (polskiego podatnika), który wyświadczył kontrahentowi rosyjskiemu usługę reklamy miejscem opodatkowania tej usługi będzie siedziba działalności gospodarczej kontrahenta (tj. terytorium Rosji). Transakcja nie będzie zatem podlegać opodatkowaniu na terytorium kraju. Kontrahent nie posiada także w Polsce żadnego stałego miejsca prowadzenia działalności, aby można było opodatkować powyższą transakcję, jako krajową ze stawką 23%. Zatem Czytelnik powinien wykazać usługę reklamy jako świadczenie usług poza terytorium kraju bez podatku VAT. Faktura powinna zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”.
Należy również mieć na uwadze, że sama rejestracja do VAT i posługiwanie się nr NIP z prefiksem PL przez podmiot zagraniczny na terytorium kraju nie decyduje o tym, że dana transakcja podlega opodatkowaniu w kraju. Dopiero fakt posiadania przez kontrahenta stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba spowodowałoby opodatkowanie tej transakcji w kraju. Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z dnia 2 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.712.2017.1.MC.
Ewidencja w deklaracjACH: VAT-7(19) usługę reklamy należy wykazać w poz.11 i 12 postawę opodatkowania.
Ewa KotPodstawa prawna: art. 28b ust. 1, ust. 2, art. 106a pkt 2 lit. b ustawy o VAT.