W lutym, z uwagi na odstąpienie od umowy, otrzymałem zwrot zapłaconej kontrahentowi zaliczki. Z uwagi na błędy w wystawionej przez niego fakturze korygującej księgowa nie przyjęła jej (nie potwierdziła jej odbioru) i poprosiła o wystawienie poprawnej faktury. Do dnia dzisiejszego nie otrzymałem faktury, kontrahent nie odbiera telefonów, wraca również nie odebrana poczta, a więc prawdopodobnie faktury już nie otrzymam. Czy mimo braku faktury korygującej powinienem skorygować odliczony podatek?
ODPOWIEDŹ
Tak, w przypadku braku faktury korygującej dokumentującej otrzymany zwrot zaliczki, korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym faktycznie otrzymano zwrot.
UZASADNIENIE
W świetle art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi, od których podatek zostaje odliczony, wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem dającym podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art.86 ust.2 pkt 1 lit.a ustawy o VAT).
Zgodnie z §13 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art.29 ust.4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przepis ten ma również zastosowanie w przypadku zwrotu nabywcy zaliczek podlegających opodatkowaniu (§13 ust.5 pkt 2 rozporządzenia). Natomiast zgodnie z art.86 ust.10a ustawy o VAT w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c (czyli korektę zmniejszającą podstawę opodatkowania), jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.
Zatem w przedstawionej w pytaniu sytuacji, niewątpliwie obowiązkiem Pana kontrahenta było wystawienie faktury korygującej w związku z dokonanym zwrotem zaliczki. Fakturę taką Pana kontrahent wystawił, jednak z uwagi na błędy nie została ona przyjęta i do chwili obecnej nie otrzymał Pan poprawne...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.