Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Czy zwrot kosztów reklamacji podlega opodatkowaniu VAT

Artykuły | 2 września 2022 | NR 129
0 2880

Spółka produkcyjna sprzedała jednemu z klientów towar, który okazał się wadliwy. Reklamacja została uznana, ale teraz klient, oprócz zwrotu kosztów towaru, domaga się również zwrotu innych kosztów, które poniósł w związku z wadliwym towarem, między innymi zwrotu kosztów montażu i demontażu oraz transportu. Na potwierdzenie zasadności żądanej kwoty klient przedstawił faktury dokumentujące poniesione koszty. Czy zwrot tych dodatkowych kosztów podlega opodatkowaniu VAT? Czy klient powinien wystawić nam fakturę?

Sprawdź również portal dla księgowych: Doradca Księgowego i dowiedz się więcej!

ODPOWIEDŹ
Nie, zwrot dodatkowych kosztów poniesionych przez klienta w związku z reklamacją ma charakter odszkodowawczy i nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie powinien zatem zostać udokumentowany fakturą, ale notą obciążeniową.

UZASADNIENIE
Lista czynności podlegających opodatkowaniu VAT została wymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wśród tych czynności zostały wymienione między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. 
W opisanej przez Państwa sytuacji montaż, demontaż oraz transport towaru stanowią niewątpliwie usługę, jednak usługa te nie jest nabywana przez Państwa spółkę, tylko przez klienta, który zgłosił reklamację. Co do zasady nie powinno to mieć znaczenia, gdyż zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, ze ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, można znaleźć argumenty za tym, żeby twierdzić, że Państwa klient nabył w imieniu Państwa Spółki usługi montażu oraz demontażu i transportu, których koszty Spółka zobowiązała się pokryć w ramach uznanej reklamacji, a następnie refakturuje (czyli niejako odsprzedaje) te usługi Państwa Spółce. Odmiennego zdania są jednak organa podatkowe.
W interpretacji nr ITPP2/443–1375/13/AK z 4 marca 2014 roku Dyrektor IS w Bydgoszczy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że obciążenie dostawcy kosztami naprawy wadliwych towarów nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, że nie ma tu miejsca świadczenie usługi na rzecz obciążanego podmiotu (nie odnosi on żadnej korzyści bezpośredniej czy pośredniej), a obciążenie ma charakter rekompensaty za straty i obciążany podmiot nie jest odbiorcą ani towaru, ani usługi. Podobnie, w interpretacji o sygnaturze IBPP2/4512–75/15/IK z 14 kwietnia 2015r. Dyrektor IS w Katowicach uznał, że, w sytuacji, gdy klient obciąża sprzedawcę kosztami zwrotu poniesionych wydatków związanych z reklamacją „nie wykonuje w świetle ustawy o VAT żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca angażując zastępczego wykonawcę, czy też dokonując napraw sam nie czyni tego w celach zarobkowych, lecz w celu usunięcia skutków niesolidnego wykonania umowy przez pierwotnego wykonawcę/dostawcę. Czynność ta nie będzie dokumentowana fakturą VAT.”
Warto zauważyć, że w drugiej z cytowanych interpretacji organ podatkowy odmiennie podszedł do sytuacji, gdy strony uzgodnią to, że sprzedawca poniesie dodatkowe koszty reklamacji zanim koszty te zostaną poniesione, uznając, że: „gdy dostawca/usługodawca zareaguje na zgłoszenie reklamacyjne/gwarancyjne, nie kwestionując swojej odpowiedzialności za wadę, ale ustalając z Wnioskodawcą, że na jego koszt, wadę tę usunie Wnioskodawca, ze strony Wnioskodawcy dojdzie do świadczenia usług na rzecz dostawcy/usługodawcy. W tej sytuacji nie można mówić o rekompensacie (odszkodowaniu). Dostawca/usługodawca jako zleceniodawca, stanie się odbiorcą świadczenia polegającego na usunięciu na jego koszt wady przez Wnioskodawcę lub innego podwykonawcę. Wykonanie świadczenia nastąpi na podstawie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.