Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

1 marca 2018

Korekta podatku naliczonego od zakupionego środka trwałego

0 851

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Od 2017 roku podlegamy centralizacji VAT. Jak i czy rozliczyć prewspółczynnik od zakupu środka trwałego nabytego w 2016 roku i rozliczanego współczynnikiem przez 5 lat?

Jak prawidłowo rozliczyć prewspółczynnik przy zadaniowym systemie pracy tj. wykonujemy usługi na rzecz mieszkańców

  • dostarczamy wodę i odbieramy ścieki, gdzie udział procentowy tych usług na rzecz jednostek gminy wynosi 1,2%;

  • dostarczamy ciepło, gdzie udział procentowy tej usługi na rzecz jednostek gminy wynosi 69%;

  • utrzymujemy tereny zielone, gdzie udział procentowy tych usług na rzecz jednostek gminy wynosi 98%;

  • wykonujemy usługi transportowe, gdzie udział jednostek gminy wynosi 30%.

Czy możemy rozliczyć prewspółczynnik osobno do każdego zadania tj. osobno dla wody, ścieków, c.o., transportu czy terenów zielonych (jest możliwość wyodrębnić VAT należny i naliczony od poszczególnych działalności)? Czy do przychodów brać pod uwagę dochód od którego nie odliczamy VAT (tereny zielone)?

ODPOWIEDŹ

Przy ustalaniu prewskaźnika do przychodów ujmuje się również dochód od którego nie odlicza się VAT. Nie można ustalać do każdego zadania odrębnego prewspółczynnika. Prewskaźnik należy wyliczyć zgodnie z wzorem określonym dla zakładu budżetowego w rozporządzeniu .

UZASADNIENIE

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza - gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z zapisami ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Zatem, w przypadku zakładów budżetowych podlegających jednostce samorządu terytorialnego przy ustalaniu prewskaźnika należy zastosować się do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Za sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P - przychody wykonane zakładu budżetowego.

Zgodnie z § 3 ust. 5 w/w rozporządzenia przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

  1. dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

  2. transakcji dotyczących:

    • a) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

    • b) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przez przychody wykonane przez zakład budżetowy rozumie się przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Prewskaźnik ustalany jest wstępnie na podstawie danych z roku ubiegłego dla całej działalności związanej z VAT ( także zwolnionej z VAT) i poza VAT. Ponowne ustalenie prewskaźnika za dany okres następuje po zakończeniu roku. Wówczas ustalany jest właściwy prewspółczynnik i na jego podstawie należy nanieść korekty w rozliczeniach VAT.

Zakładam, że w 2016 roku odliczyliście Państwo 100% podatku naliczonego od nabytego środka trwałego. Od 2017r., z uwagi na centralizację, środek ten zaczął służyć także czynnościom spoza działalności (czynnościom na rzecz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.