Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Obciążenie pracownika kosztami rozmów telefonicznych ponad limit

Artykuły | 1 marca 2022 | NR 123
0 1948

Prowadzę działalność opodatkowaną VAT i zatrudniam pracowników, którzy używają telefonów służbowych. Od faktur z firmy telekomunikacyjnej odliczam VAT w całości. Zasadniczo pracownicy nie są uprawnieni do wykorzystywania tych telefonów do celów prywatnych i nie analizuję rejestru ich rozmów, jeżeli mieszczą się w abonamencie. Jednakże w sytuacji, gdy pracownik przekroczy wartość abonamentu, na przykład użyje telefonu podczas prywatnego wyjazdu zagranicznego i zostanie naliczona dodatkowa opłata, jest obowiązany zwrócić mi tę kwotę. Jak udokumentować taki zwrot kosztów rozmów lub korzystania z Internetu? Czy to podlega opodatkowaniu VAT?

Sprawdź również portal dla księgowych: Doradca Księgowego i dowiedz się więcej!

ODPOWIEDŹ
Tak, obciążenie pracownika kosztem rozmów telefonicznych lub korzystania z Internetu na telefonie służbowym podlega opodatkowaniu VAT. Można je udokumentować fakturą lub paragonem fiskalnym.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art.8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Natomiast w myśl art.8 ust.2a ustawy w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W opisanej przez Pana sytuacji pracownicy nie mają co do zasady prawa do używania telefonów w celach prywatnych, ale zdarzają się sytuacje, kiedy użyją telefon do celów prywatnych i wtedy nie są wyciągane wobec nich żadne konsekwencje, jedynie muszą zwrócić dodatkowe koszty takiego użycia telefonu. Zdaniem Redakcji, w tej sytuacji trudno jest mówić o odpowiedzialności odszkodowawczej pracownika, a raczej o refakturowaniu usług, czyli czynności opodatkowanej VAT. Co więcej, gdybyśmy uznali, że otrzymana kwota jest odszkodowaniem od pracownika, czyli czynnością niepodlegająca opodatkowaniu VAT, należałoby częściowo skorygować podatek odliczony z faktury za usługi telekomunikacyjne, bo, zgodnie 
z art.86 ust.1 ustawy o VAT, podatek ten podlega odliczeniu jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekt ekonomiczny byłby zatem ten sam.
Obowiązek podatkowy z tytułu powyższych usług powstanie zgodnie z art.19a ust.5 pkt 4 lit.b ustawy o podatku od towarów i usług, z chwilą wystawienia faktury. W przypadku, gdyby nie wystawił Pan faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upł...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.