ODPOWIEDŹ
Stawka podatku VAT uzależniona jest od zaliczenia pisania tekstów na zamówienie do rodzaju działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności, niezależnie od nabywcy usługi.
Usługę pisania tekstów na zamówienie można także zaliczyć do usług elektronicznych. Wówczas sposób opodatkowania zależy od statusu nabywcy, a w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych także od wartości sprzedaży (procedura VAT OSS).
UZASADNIENIE
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Reguła ta obowiązuje zarówno w przypadku świadczenia usługi dla kontrahenta z UE, jak i z kraju trzeciego. Natomiast w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Czytelnik prowadzi działalność w zakresie pisanie tekstów na zamówienie i ma zamiar świadczyć te usługi dla odbiorców z Unii Europejskiej i Krajów Trzecich, zarówno prowadzących działalność jak i osób fizycznych.
Usługi elektroniczne a VAT
Świadczenie niewymagających dużego wkładu ze strony człowieka usług za pomocą środków komunikacji elektronicznej, uznawane jest za świadczenie usług elektronicznych w rozumieniu przepisów o VAT.
Ustawa o podatku VAT, definiując pojęcie usług elektronicznych odwołuje się do regulacji unijnych. W myśl Art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, tj. usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Czy dostarczenie tekstu jest usługą elektroniczną?
W przepisie tym wprost wskazano, które usługi są usługami elektronicznymi, a które nie są. W załączniku II do Dyrektywy 2006/112/WE jako przykładową usługę świadczoną drogą elektroniczną wskazano m.in. dostarczanie tekstu. Przy czym za usługę elektroniczną należy uznać publikację elektroniczną, a nie jest nią samo przesłanie tekstu drogą elektroniczną. Zasady opodatkowania usług elektronicznych są odrębnie określone w przepisach i zależą od wielu czynników.
Podatek VAT dla usług elektronicznych – próg i procedura OSS
Jeżeli wartość netto usług świadczonych drogą elektroniczną nie przekracza 42 000 zł rocznie, należy stosować ogólne zasady dotyczące miejsca świadczenia usług na rzecz osób niebędących podatnikami. Zgodnie z przepisami, w takim przypadku należy wskazać miejsce świadczenia w kraju siedziby usługodawcy, czyli Czytelnik wystawia fakturę VAT, naliczając krajowy podatek VAT.
W przypadku osiągnięcia progu 42 000 zł rocznie w trakcie roku zaczynają obowiązywać zasady wskazujące miejsce świadczenia w kraju klienta. Czytelnik powinien zarejestrować się wówczas dla celów VAT w kraju zamieszkania nabywcy i rozliczać VAT na zasadach obowiązujących w tym państwie. W celu uniknięcia formalności związanych z rejestracją podatnika w kraju nabywcy usług elektronicznych, można skorzystać z procedury OSS.
Procedura OSS
Procedura One Stop Shop (OSS) jest procedurą szczególną pozwalającą na rozliczenie VAT należnego z tytułu określonych czynności państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. Czyli Czytelnik, który skorzysta z tej procedury, dokonuje rejestracji w swoim kraju i nalicza VAT należny, zgodnie ze stawkami obowiązującymi w kraju nabywcy.
Rejestracja do OSS dokonywana jest przez złożenie druku VIU-R wyłącznie drogą elektroniczną.
W przypadku świadczenia usług drogą elektroniczną na rzecz podatników z państw członkowskich UE, miejscem opodatkowania transakcji jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej. W praktyce oznacza to, że Czytelnik dokumentuje transakcje na podstawie faktury bez podatku należnego VAT („NP” – transakcja nie podlega opodatkowaniu w Polsce) i adnotacją „odwrotne obciążenie”, natomiast podatnik unijny będący usługobiorcą ma obowiązek rozliczyć VAT w swoim państwie.
W sytuacji, gdy usługi elektroniczne są świadczone na rzecz kontrahenta spoza UE, obowiązek podatkowy zostaje przeniesiony także na nabywcę tych usług.
Tak więc podatnik świadczący usługi za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, musi dokonać szczegółowej analizy przepisów rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011, aby uznać, czy świadczona usługa jest usługą elektroniczną. Jeżeli usługa pisania tekstu nie będzie spełniała definicji usługi elektronicznej, opodatkowanie jej będzie uzależnione od rodzaju prowadzonej działalności.
Opodatkowanie usług pisania tekstów – stawki VAT według PKD
W zależności od rodzaju działalności wg PKD inna będzie stawka podatku VAT, a mianowicie:
- 8% należy zastosować do usługi świadczonej w ramach PKD 90.03.Z – Artystyczna i literacka działalność twórcza/działalność indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, włączając fikcję literacką, literaturę popularno-naukową itp., działalność niezależnych dziennikarzy/.
- 23% do tekstów ujętych w działalności oznaczonej 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych.
Z powyższego wynika, że bardzo istotne jest w tym przypadku prawidłowe zakwalifikowanie świadczonej przez Czytelnika usługi pisania tekstów do odpowidniego PKWiU, a to zależy od wielu szczegółowych informacji których w pytaniu brak. O prawidłowe zakwalifkowanie usługi do symbolu PKWiU Czytelnik może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93–176 Łódź. Link do formularza wniosku: https://lodz.stat.gov.pl/osrodki/osrodek-klasyfikacji-i-nomenklatur-urzedu-statystycznego-w-lodzi/formularz.
Podstawa prawna: art. 2 pkt 26, art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 28b, art. 28c, art. 28k ust. 1 i 2, art. 130b ust. 1 ustawy o VAT. art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.