Rabaty pośrednie a obowiązek korekty VAT naliczonego

VAT naliczony i należny

Spółka prowadzi sklepy detaliczne i nabywa towary od producentów krajowych za pośrednictwem innej spółki zrzeszającej grupę sklepów (lidera grupy). Lider grupy negocjuje warunki handlowe i zawiera umowy z producentami. Na mocy tej umowy spółki grupy zamawiają towary u producentów z dostawą bezpośrednio do sklepów, ale faktury są wystawiane przez producentów na lidera grupy, po czym lider wystawia faktury za dostarczony towar na spółki grupy. Niektórzy producenci przyznają członkom grupy rabaty z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów. Rabaty są przyznawane bezpośrednio spółkom – członkom grupy, więc są to tzw. rabaty pośrednie i są dokumentowane notą księgową. Czy Spółka ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu otrzymanych rabatów pośrednich, a jeżeli tak to kiedy ma to zrobić?

ODPOWIEDŹ
Tak, Spółka ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu otrzymanego rabatu pośredniego, w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma pieniądze z tytułu przyznanego rabatu pośredniego, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki udzielenia rabatu zostaną spełnione i potwierdzone stosowną dokumentacją.

UZASADNIENIE
W rzeczywistości gospodarczej zdarzają się sytuacje, kiedy sprzedawca udziela rabatu nie swojemu bezpośredniemu klientowi, ale klientowi klienta. Są to tzw. rabaty pośrednie.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Takie obniżenie podstawy opodatkowania, jeżeli dotyczy bezpośredniego nabywcy towaru lub usługi, generuje obowiązek wystawienia faktury korygującej. Jednakże rabatów pośrednich nie można udokumentować fakturą korygującą, bo pomiędzy stroną udzielającą 
a stroną otrzymującą rabat nie została wystawiona faktura pierwotna dokumentująca dokonaną sprzedaż. Rabat taki jest zatem dokumentowany notą księgową.
W wyroku w sprawie C-317/94 Elida Gibbs z 24 października 1996 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że w przypadku gdy rabat udzielany jest podmiotowi niebędącemu bezpośrednim nabywcą towarów, sprzedawca powinien obniżyć obrót z tytułu sprzedaży. W orzeczeniu tym TSUE orzekł, że: „ (…) 
w celu zapewnienia realizacji zasady neutralności należy, obliczając podstawę opodatkowania dla celów VAT, uwzględnić sytuacje, w których podatnik, nie pozostając w stosunkach umownych z konsumentem końcowym, ale będąc pierwszym ogniwem łańcucha transakcji kończącego się na tym konsumencie, udziela takiemu konsumentowi zniżki za pośrednictwem detalistów lub poprzez bezpośredni zwrot wartości kuponów. W przeciwnym razie, organy podatkowe otrzymałyby z tytułu VAT kwotę większą niż rzeczywiście zapłacona przez konsumenta ostatecznego, kosztem podatnika”.

W interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0111-KDIB3-1.4012.185.2022.3.AB z 10 czerwca 2022 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że prawo sprzedawcy do korekty podatku należnego z tytułu udzielonego rabatu pośredniego wiąże się z obowiązkiem podmiotu otrzymującego rabat do korekty podatku naliczonego oraz wypowiedział się co do terminu, kiedy takiego obniżenia należy...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy