Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Spółka prowadzi sklepy detaliczne i nabywa towary od producentów krajowych za pośrednictwem innej spółki zrzeszającej grupę sklepów (lidera grupy). Lider grupy negocjuje warunki handlowe i zawiera umowy z producentami. Na mocy tej umowy spółki grupy zamawiają towary u producentów z dostawą bezpośrednio do sklepów, ale faktury są wystawiane przez producentów na lidera grupy, po czym lider wystawia faktury za dostarczony towar na spółki grupy. Niektórzy producenci przyznają członkom grupy rabaty z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupów. Rabaty są przyznawane bezpośrednio spółkom – członkom grupy, więc są to tzw. rabaty pośrednie i są dokumentowane notą księgową. Czy Spółka ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu otrzymanych rabatów pośrednich, a jeżeli tak to kiedy ma to zrobić?

ODPOWIEDŹ
Tak, Spółka ma obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu otrzymanego rabatu pośredniego, w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma pieniądze z tytułu przyznanego rabatu pośredniego, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki udzielenia rabatu zostaną spełnione i potwierdzone stosowną dokumentacją.

UZASADNIENIE
W rzeczywistości gospodarczej zdarzają się sytuacje, kiedy sprzedawca udziela rabatu nie swojemu bezpośredniemu klientowi, ale klientowi klienta. Są to tzw. rabaty pośrednie.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Takie obniżenie podstawy opodatkowania, jeżeli dotyczy bezpośredniego nabywcy towaru lub usługi, generuje obowiązek wystawienia faktury korygującej. Jednakże rabatów pośrednich nie można udokumentować fakturą korygującą, bo pomiędzy stroną udzielającą 
a stroną otrzymującą rabat nie została wystawiona faktura pierwotna dokumentująca dokonaną sprzedaż. Rabat taki jest zatem dokumentowany notą księgową.
W wyroku w sprawie C-317/94 Elida Gibbs z 24 października 1996 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że w przypadku gdy rabat udzielany jest podmiotowi niebędącemu bezpośrednim nabywcą towarów, sprzedawca powinien obniżyć obrót z tytułu sprzedaży. W orzeczeniu tym TSUE orzekł, że: „ (…) 
w celu zapewnienia realizacji zasady neutralności należy, obliczając podstawę opodatkowania dla celów VAT, uwzględnić sytuacje, w których podatnik, nie pozostając w stosunkach umownych z konsumentem końcowym, ale będąc pierwszym ogniwem łańcucha transakcji kończącego się na tym konsumencie, udziela takiemu konsumentowi zniżki za pośrednictwem detalistów lub poprzez bezpośredni zwrot wartości kuponów. W przeciwnym razie, organy podatkowe otrzymałyby z tytułu VAT kwotę większą niż rzeczywiście zapłacona przez konsumenta ostatecznego, kosztem podatnika”.

W interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0111-KDIB3-1.4012.185.2022.3.AB z 10 czerwca 2022 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że prawo sprzedawcy do korekty podatku należnego z tytułu udzielonego rabatu pośredniego wiąże się z obowiązkiem podmiotu otrzymującego rabat do korekty podatku naliczonego oraz wypowiedział się co do terminu, kiedy takiego obniżenia należy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.