Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Przedsiębiorca zajmuje się produkcją pomp do kotłów. Większość produkcji sprzedaje w kraju, część do Niemiec. Jest czynnym podatnikiem VAT. Produkowane pompy mają dwuletnią gwarancję. W Polsce w przypadku zepsucia pompy działa serwis. W przypadku, gdy pompa zepsuje się u klienta w Niemczech przedsiębiorca korzysta z zewnętrznej firmy z Niemiec. To ona naprawia pompy. W każdym przypadku przedsiębiorca nabywa części do naprawy. Jak ma rozliczyć nabycie powyższych części w sytuacji, gdy naprawa jest dokonywana w Polsce, a jak gdy jest dokonywana w Niemczech?

Odpowiedź
W pierwszym przypadku podatnik nie opodatkowuje usługi naprawy reklamacyjnej. Przedsiębiorca ma natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego. 
W drugim przypadku podatnik dokonuje zakupu importu usług. Usługa ta jest opodatkowana podatkiem VAT w Polsce i z prawem do odliczenia zakupionych części. 

Uzasadnienie
Zgodnie z art. 577 § 1 ustawy Kodeks cywilny udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.
Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.
Naprawy gwarancyjne mają charakter z natury nieodpłatny i realizowane są bez żadnego wynagrodzenia. Czyli świadczenia gwarancyjne, jako bezpośrednio związane z wykonaniem umowy sprzedaży, nie stanowią odrębnej czynności, która mogłaby być rozpatrywana w oderwaniu od tej umowy. W związku z tym dodatkowe świadczenie na rzecz nabywcy jest kontynuacją umowy sprzedaży i stanowi zabezpieczenie interesów nabywcy na wypadek ujawnienia wad zakupionej rzeczy. 
W przypadku zepsucia pompy w kraju przedsiębiorca korzysta z własnego serwisu gwarancyjnego. Z powyższego wynika, że przysługujące nabywcy uprawnienia z tytułu gwarancji bądź rękojmi są nierozerwalnie związane z transakcją sprzedaży i jako forma zabezpieczenia interesów nabywcy stanowią element stosunku prawnego jaki łączy sprzedawcę i kupującego. Oznacza to, że ewentualne świadczenia sprzedawcy obowiązanego do rękojmi bądź gwaranta wykonywane w razie ujawnienia się wad fizycznych rzeczy w okresie gwarancji bądź rękojmi stanowią jedynie realizację jego zobowiązań z tytułu rękojmi bądź udzielonej gwarancji mających na celu zapewnienie nabywcy rzeczy niezakłóconego korzystania z rzeczy sprzedanej w przypadku, gdy rzecz ta okaże się wadliwa. Świadczenia te nie mogą być więc traktowane jako dodatkowe świadczenia dokonywane na rzecz nabywcy rzeczy w oderwaniu od transakcji sprzedaży rzeczy. Tym samym świadczenie gwarancyjne nie podlega w tym przypadku opodatkowaniu podatkiem VAT. 
W tym przypadku pomimo, iż czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku nalic...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.