Zwrot zawyżonego VAT z paragonu

VAT naliczony i należny

Prowadzę sprzedaż detaliczną, dokumentowaną paragonami fiskalnymi oraz opodatkowaną różnymi stawkami VAT. Nowa księgowa wskazała mi, że w stosunku do kilku towarów stosowałem zawyżoną stawkę podatku (23% zamiast 5%). Czy mogę odzyskać ten podatek z urzędu?

ODPOWIEDŹ
Tak, zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych może Pani odzyskać nadpłacony podatek zawarty na paragonie fiskalnym.

UZASADNIENIE
Zaewidencjonowanie na kasie rejestrującej sprzedaży z niewłaściwą stawką podatku można uznać za oczywistą pomyłkę sprzedawcy. Sposób postępowania w takim przypadku uregulowany został w § 3 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z przytoczonym przepisem, w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

  1. błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego);
  2. krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

Następnie podatnik ewidencjonuje przy użyciu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości. Dokument zawierający korektę sprzedaży powinien być oznaczony w pliku JPK symbolem „WEW”, co pośrednio wynika z § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług oraz z broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów dotyczącej struktury JPK_VAT z deklaracją.
Przez dłuższy czas organa podatkowe odmawiały podatnikom prawa do odzyskania zawyżonego podatku zawartego na paragonach fiskalnych, argumentując, że w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, dokumentowanej za pomocą kasy rejestrującej, podmiotem, który faktycznie ponosi ciężar ekonomiczny podatku jest ostateczny konsument, a nie podatnik dokonujący sprzedaży. Zdaniem organów podatkowych przyznanie prawa do zwrotu podatku podatnikowi – a więc podmiotowi innemu niż podmiot, który rzeczywiście poniósł koszt podatku na skutek wadliwego opodatkowania – nie znajdowałaby uzasadnienia konstytucyjnego. Organa podatkowe uznawały zatem, że zwrot podatku VAT na rzecz podatnika, który tylko formalnie, a nie faktycznie go zapłacił, prowadziłby do bezpodstawnego wzbogacenia po stronie podatnika, a nienależnie naliczona kwota podatku należy się osobie, która faktycznie poniosła ekonomiczny ciężar podatku, czyli klien...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy