Dnia 17 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w zakresie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który przesuwa obowiązek wystawiania e-faktur na 1 lutego 2026 r. Oznacza to, że do tego czasu zasady wystawiania faktur pozostają bez zmian. 25 czerwca 2025 r. projekt ten wpłynął do Sejmu.
Dział: Temat numeru
Od 1 stycznia 2025 r. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, jeśli spełnią określone warunki, mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od VAT w krajach Unii Europejskiej. Umożliwia to procedura szczególna SME, która dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw.
Dodatkowe dane, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (JPK-CIT).
Od 2025 r. nastąpi kilka zmian i nowości w podatku od towarów i usług. Nie jest to jednak rok rewolucyjny w VAT. Z wyjaśnień MF wynika, że projekt ustawy z 10 września 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw generalnie wprowadza rozwiązania o charakterze doprecyzowującym, wdrażającym czy ułatwiającym prowadzenie działalności gospodarczej – w tym zakresie również są odpowiedzią na postulaty podatników. Najważniejsze dla większości przedsiębiorców jest zniesienie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Wskażemy także zmiany w podatku akcyzowym ważne dla przedsiębiorców.
Jedną z najważniejszych czynności, jakie powinien podjąć podatnik, aby prawidłowo rozliczyć podatek od towarów i usług oraz uniknąć konsekwencji sankcyjnych, jest ustalenie prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego. Zasada ogólna jest prosta, jednak przepisy ustawy o VAT określają liczne wyjątki, tj. szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego w VAT zarówno w transakcjach krajowych, jak i zagranicznych.
Coraz częściej organy podatkowe w trakcie kontroli podatkowej czy kontroli celno-skarbowej sprawdzają wypełnianie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych. W niniejszym opracowaniu zostały omówione zarówno podstawowe terminy dotyczące schematów podatkowych, jak i przesłanki, sposób oraz informacje, jakie powinno zawierać przekazanie informacji o schematach podatkowych. Bezpośrednim źródłem opisanych obowiązków dotyczących raportowania schematów podatkowych są normy prawne zawarte w artykułach rozdziału 11a „Informacje o schematach podatkowych” Ordynacji podatkowej. W tym opracowaniu ograniczono się do opisania obowiązku raportowania schematu podatkowego bez omówienia innych kwestii związanych z późniejszymi czynnościami będącymi następstwem złożenia informacji o schematach podatkowych.
W ostatnim czasie pojawiło się kilka ciekawych wyroków, które rozstrzygnęły spory w interpretacji przepisów dotyczących VAT oraz dały wskazówki zarówno podatnikom, jak i organom podatkowym.
Prawo gwarantuje przedsiębiorcy odliczenie VAT, ponieważ podatek ten jest dla przedsiębiorcy neutralny. Pomimo to organy podatkowe odmawiają prawa do odliczenia, gdy uznają, że podatnik, nawet nieświadomie, uczestniczył w transakcji prowadzącej do nadużycia w VAT. Do odmowy prawa do odliczenia VAT może dojść w sytuacji, gdy organ wykaże brak należytej staranności (brak dobrej wiary) podatnika w doborze kontrahenta.